Шофьорите на най-силно замърсяващите автомобили с дизелови двигатели вече ще бъдат глобявани от Брюксел с 350 евро, след като изтече „гратисният период“ на 30.09.2018 г., съобщава Euractiv.
Всеки, който шофира дизелови автомобили Euro 0 и Euro 1 от европейските стандарти за изгорели газове в Брюксел и региона на града, ще бъде глобяван с 350 евро благодарение на приетия закон, влязъл в сила от 1 октомври.
Регулацията на нискоемисионната зона на столицата на Европейския съюз всъщност стана закон в самото начало на годината като беше предоставен 9-месечен преходен период, за да могат шофьорите да се приспособят към новите правила.
Сега вече не може да има оправдания за никого. Глобите ще се налагат всеки път, когато някои шофьор на подобно превозно средство бъде спрян за проверка в нискоемисионната градска зона. Местните власти обаче реши да предостави нов гратисен период от три месеца за онези, които вече са били глобени.
Правителството обяви, че ще „позволи на хората да предприемат мерки за промяна или подмяна на превозните средства или промяна в навиците им на шофиране“, като в рамките на една година обаче могат да бъдат наложени максимум 4 глоби.
Мотористите ще бъдат наблюдавани чрез мрежа от 180 лицензирани сканиращи камери, които трябва да бъдат поставени на различни места в нискоемисионната зона. 19 от тях вече функционират като останалите ще бъдат монтирани до края на календарната година.
Регулациите при бензиновите коли се очаква да влязат в сила в началото на следващата година.
Някои европейски градове вече премахват изцяло дизеловите двигатели от пътищата. През февруари тази година германският съд постанови, че градовете са свободни да забранят по-старите автомобили, а през май потвърди, че могат да направят това незабавно.
Съдът в Лайпциг е постановил, че градове като Хамбург, Франкфурт и Щутгарт могат да забранят автомобили с по-ниски стандарти от Euro 6. От 15-те милиона дизелови коли по германските пътища, само 2,7 млн. от тях са стандарт Euro 6.
Барселона също възнамерява да забрани движението на всички автомобили, които са над 20 години, за да подобри качеството на въздуха.
Замърсяването на въздуха е една от водещите теми в Брюксел, след като беше разкрито, че градът е отбелязал над допустимото ниво на емисии азотен диоксид за трета поредна година. Азотните оксиди са една от основните емисии, отделяни от дизеловите автомобили.
На 14 октомври в Белгия ще се проведат местни избори за представители на общинския съвет и нов кмет. Обществените въпроси като транспорта и мобилността са едни от основните области, които ще окажат важна роля при гласуването, а политическите анализатори смятат, че проблемът със замърсяването може да се окаже от решаващо значение за това.
През септември Брюксел забрани всички автомобили за една неделя, при което експертите отбелязаха моментално повишаване на качеството на въздуха.
Сегашният кмет на града Филипе Клозе и парижкият му колега с испански произход Ана Мария Идалго призоваха другите големи европейски градове да определят подобни дни, в които двигателите с вътрешно горене да бъдат забранени, превръщайки това в редовно общоевропейско събитие.
Като стъпка към тотална електрификация Брюксел пусна в понеделник своя първи електрически автобус от градската мрежа.