След като във вторник в Генуа се срина мост на магистрала, убивайки 35 души, Италия все още е в шок и траур. Докато спасителите претърсват останките и усуканата стомана за оцелели, специалисти вече проучват възможните причини за този толкова катастрофален колапс. Министърът на транспорта на страната призова старшите мениджъри в компанията, управляваща моста, да подадат оставка, докато прокуратурата обяви и наказателно разследване.
Мостът „Моранди“ е построен през 1967 г. и е с дължина 1,2 км. Обикновено такива мостове са проектирани да издържат поне 100 години с необходимата периодична поддръжка. По време на сриването на моста се е извършвала ремонтна дейност, въпреки че все още не е ясно дали това е имало някаква роля за случилото се. Съществуват и предложения, че недостатък в дизайна може да е отговорен за сриването.
Беше изразена загриженост и за нарастващия обем на трафика по магистрала А10 и дали това е причинило по-бързо от очакваното износване на структурата. Очевидно обаче е неоспоримо, че инвестициите на Италия в нейната пътна мрежа са намалели до тревожно ниво.
Данните на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), публикувани от BBC, показват, че докато Германия, Франция и Обединеното кралство са излели повече пари в инфраструктура през последните години, италианските вложения са паднали от 13,66 млрд. евро през 2007 г. до едва 3,39 млрд. евро през 2010 г. Има ръст само през 2015 г. - до 5 млрд. евро, далеч зад Германия (11,69 млрд. евро), Франция (10,01 милиарда евро) и Великобритания (9,07 милиарда евро).
Повече по темата вижте и в телефонното интервю на Джулио Сапели, икономист и преподавател по история на икономиката в университета в Милано, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Делян Петришки.