Акционерите на най-голямата норвежка компания Statoil ще одобрят днес предложението на управителния съвет да премахнат думата „oil” (петрол) от името ѝ в опит да диверсифицират бизнеса си и да привлекат млади таланти, загрижени за влиянието на изкопаемите горива върху климатичните промени, предава Ройтерс.
От сряда компанията ще промени името, което носи от 46 години, на Equinor и ще се търгува на борсата в Осло с нов индекс - EQNR.
Норвежкото правителство, което притежава 67% от компанията, заяви, че ще подкрепи хода.
Според петролната и газова компания промяната на името е естествена стъпка, след като миналата година реши да се превърне в „широкоенергийна“ компания, инвестирайки до 15-20% от годишните си капиталови разходи в „нови енергийни решения“ до 2030 г., основно в крайбрежни вятърни паркове.
„Основната причина компанията да смени името си е когато иска да разшири обхвата си на дейност или посоката си. Друга причина би могла да бъде, че има проблеми, например с репутацията“, коментира Алисън Стюарт-Алън, базирана в Лондон брандинг експерт и главен изпълнителен директор на International Marketing Partners.
“Не мисля, че случаят със Statoil e такъв“, посочва експертът.
Макар че печалбата на компанията отново расте, бизнесът ѝ с въглеводороди подлежи на по-сериозен контрол след Парижкото споразумение по климата от 2016 г.
„Име с „петрол“ като част от него все повече би било недостатък. Нито един от конкурентите ни няма такова. Служи ни много добре в продължение на 50 години, но не мисля, че ще бъде най-доброто име за следващите 50 години“, коментира главният изпълнителен директор Елдар Сетре.
Новото име цели да предизвика любопитството сред младите хора, за да научат и нови аспекти от работата на Statoil, включително за възобновяемата енергия, допълва той.
Технологичните студенти са все по-малко заинтересовани да работят с петролни компании, след като цените на петрола се сринаха през 2014 г., а възобновяемата енергия става все по-популярна.
Statoil е едва на 15-о място в годишна класация в Норвегия за най-привлекателните работодатели. Има сигнали обаче, че промяната на името може да помогне на компанията да се изкачи нагоре в класацията.