Европейският съюз (ЕС) подготвя мерки, които да приложи при необходимост, ако САЩ наложат мита върху алуминия и стоманата, стана ясно на втория ден от заседанието на европейските финансови министри в София, пише БНР.
В началото на следващия месец изтича отсрочката, която американският държавен глава Доналд Тръмп даде на ЕС. Макар че германският канцлер Ангела Меркел посети вчера Вашингтон, а по-рано през седмицата там беше и президентът на Франция Еманюел Макрон, Тръмп остави въпроса отворен.
Потенциалното налагане на митата не е в предварително заложения дневен ред на ЕКОФИН, но е основна тема между панелите.
По думите на министъра на финансите Владислав Горанов Европа засега подхожда умерено към възможността за налагането на мита върху алуминия и стоманата. Той е категоричен, че решението остава ръцете на американския президент.
"Ние все още сме консервативни, от гледна точка на свръхреакции в Европа, но със сигурност и по време на срещата на Г-20 се изказаха мнения от много държави, че подобно провокиране създава условия за търговска война, ако може така да се нарече, което не е добре въобще за световната търговия. Надявам се колегите от САЩ да преразгледат своята позиция”, коментира още Горанов.
Надежди, че няма да се стигне до търговска война изрази и белгийският му колега Йохан ван Овертвелд. Според него Европа трябва да бъде особено внимателна и да запази спокойствие, когато реагира на случващото се.
“Най-важното, което трябва да имаме предвид, е, че никой не печели от търговската война и трябва да направим всичко, за да я избегнем", обясни той.
"Както знаете, ние подхождаме по два начина. От една страна - позитивен диалог, за да избегнем повишаване на напрежението в сферата на търговията. От стана своя страна, разбира се, ние подготвяме мерки, ако този мъдър подход не бъде последван от нашите приятели", коментира пред “Хоризонт” председателят на икономическата комисия в Европейския парламент Робрето Гуалтиери.
Той представи резултатите от работата по въвеждането на 3% данък върху печалбата от интернет стоки и услуги, както и от рекламите в социалните мрежи. Въпросният данък се плаща в страната, в която въпросните продукти са доставени.
Пиер Московиси обясни, че дигиталният данък ще е от полза на всички европейци и не е реципрочна мярка срещу налагането на мита върху стоманата и алуминия от САЩ. По думите му “това не е антиамерикански данък”.