На най-големия автомобилен пазар в Европа се случва тиха революция. Повечето хора вярват, че германците ще бъдат сред последните, които ще сменят своите коли Porsche 911 или Mercedes-Benz S класа за ограничените модели на американския електрически автомобил Tesla, коментира Bloomberg.
В резултат на новите места за зареждане и по-добри продукти обаче Германия тази година е напът да се превърне в третия по големина пазар в света за плъг-ин хибриди и електрически автомобили, задминавайки отдавнашния европейски лидер Норвегия, става ясно от Bloomberg New Energy Finance. Падението на дизела след скандала с емисиите около Volkswagen и нарастващата реакция от страна обществеността срещу замърсяването в градовете още повече засилват тази промяна.
Зад всичко това стои мрежа за зареждане на електрическите автомобили, която се разраства все по-бързо, за да стане пет пъти по-гъста от тази на американските пътища. Броят на станциите са скочили с една трета миналата година до 8515, посочва Statista. Макар че това може да не звучи като много, средно това означава по една на всеки 41 кв.м.
Дори автомобилните производители, които от години твърдяха, че създават коли, а не инфраструктура, се включват като част от проектите им за 40 млрд. евро, заделени за електрически технологии през следващите няколко години. Дългогодишните конкуренти VW, BMW AG, Ford Motor Co. и компанията майка на Mercedes Daimler обединиха усилия и започнаха изграждането на мрежа за бързо зареждане по европейските магистрали. Безпрецедентният алианс планира 100 станции до края на тази година, преди да ги увеличи четворно до края на десетилетието.
Правителството също засилва мерките, след като разочароващите продажби принудиха канцлера Ангела Меркел да се откаже от по-ранната си цел по пътищата на Германия да има 1 млн. електрически автомобила до 2020 г. От 2016 г. насам купувачите на електрически автомобили получават отстъпка в размер на 4000 евро, а собствениците на плъг-ин хибриди – субсидия от по 3000 евро. Освен това има бюджет за 300 млн. евро за изграждането на инфраструктура за зареждане, а се планират и още мерки.
Затова и пазарът реагира. Очаква се продажбите на плъг-ин хибриди и електрически автомобил да скочат с 64% тази година до 82 хил. автомобила, сочат прогнози на BNEF, което ще направи Германия най-бързо растящият регион сред топ 5 на пазарите. BNEF казва, че прогнозата дори може би е консервативна и че реално доставките може лесно да се удвоят тази година.
Американската Tesla се разраства дори по-бързо в Германия, отколкото продажбите на електрически автомобили като цяло. Регистрациите са скочили със 75% миналата година до 3332 превозни средства. Това доближава продажбите от 3900 автомобила на модела Panamera на Porsche – силен конкурент на Model S на Tesla.
Дори при това сериозно увеличение обаче електрическите автомобили остават много малка част от общите продажби в Германия за миналата година – 3,4 млн. нови автомобила. Новите модели обаче бързо намират място в изложбените зали в цялата страна, а това може скоро да промени статута им като цяло.
Електрическите автомобили от тази година включват SUV кросоувъра Jaguar I-Pace , както и SUV-то на Audi – Q6. BMW ще представи Mini на батерии следващата година, заедно със SUV на Mercedes-Benz като част от бранда си EQ. Volkswagen пък планира изцяло електрическия модел кросоувър I.D. Crozz и хечбека I.D. Neo през 2020 г.
Засега обаче остават много – понякога дребнави – битки. Нарушители при паркирането, познавайки стриктното прилагане на правилата, блокират зареждащите станции в градовете, коментират собственици на електрически автомобили. А Германия трябва да положи повече усилията и, за да коригира неравномерното покритие на мрежата за зареждане. Саксония-Анхалт – една от провинциите в бившата Източна Германия, има само 55 станции в сравнение с по 870 в Бавария, сочат данни на Federal Grid Agency.
В обозримо бъдеще може би най-голямата спънка за електрическите автомобили обаче е скоростта им. Тъй като пробегът намалява с увеличаването на скоростта, на електрическите автомобили ще им е трудно да поддържат темпото на Porsche 911 дълго на известните германски аутобани, на две трети от които дори няма ограничение върху скоростта.