Европейската комисия (ЕК) представи днес предложения, свързани с развитието на образованието в ЕС през идните години, съобщи пресслужбата на комисията.
На среща в Рим през март лидерите на ЕС поеха обещание за създаването на "съюз, в който младите хора получават най-доброто образование и обучение, и могат да следват и да намират работа навсякъде на континента".
ЕК е убедена, че образованието и културата могат да бъдат важна част от решението за преодоляване на предизвикателствата, свързани със застаряването на работната сила, продължаващата цифровизация, бъдещите нужди от умения, необходимостта да се насърчават критичното мислене и медийната грамотност в епоха, в която могат да се разпространяват "алтернативни факти" и дезинформация онлайн, както и нуждата да се подхранва по-силно чувство на принадлежност предвид предизвикателствата на популизма и ксенофобията. Европейското пространство на образование следва да включва превръщане на мобилността в действителност за всички. В тази връзка ще се доразвивае положителният опит от програмата "Еразъм +" и Европейският корпус за солидарност и ще разшири участието в тях. Ще се създаде и студентска карта на ЕС, за да се предложи нов, лесен за ползване начин за съхраняване на информацията за академичните резултати на всеки студент.
Други планирани дейности взаимно признаване на дипломи за средно и висше образование, голямо сътрудничество при разработването на учебни планове и подобряване на изучаването на езици, като до 2025 г. всички млади европейци, които завършват средно образование, трябва да имат добри познания по два езика в допълнение към майчиния си език.
Освен това ще се цели насърчаване на ученето през целия живот, въвеждане на иновациите и цифровите технологии в образованието и подкрепа за преподавателите, включително с увеличаване на броя им, участващи в програма "Еразъм+" и мрежата eTwinning.
Планира се още създаване на мрежа от европейски университети, така че европейските университети от световна класа да могат да си сътрудничат безпрепятствено през границите, както и подкрепа за създаването на училище по европейско и транснационално управление.
Не на последно място се подчертава нуждата от инвестиране в образованието, включително използване на Европейския семестър в подкрепа на структурните реформи за подобряване на образователната политика, използване на инвестиционните инструменти на ЕС за финансиране на образованието, както и определяне на предварителна цел за държавите в ЕС да инвестират пет процента от БВП в образованието.
През последното десетилетие ЕС създаде незадължаващи политически средства за подпомагане на държавите при разработването на националните образователни политики. От 2000 г. държавите в ЕС взаимодействат по "Рамката за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението", която определя общи цели и показатели.
През 2010 г. в рамките на стратегията "Европа 2020" ЕС си постави две цели в областта на образованието, по които вече е постигнат истински напредък. Делът на преждевременно напускане на училище беше намален от 13,9 на сто през 2010 г. на 10,7 на сто през 2016 година, като целта е до 2020 г. той да бъде намален на 10 на сто. Делът на завършилите висше образование се повиши от 34 на сто през 2010 г. на 39,1 на сто през 2016 година, като целта е да се достигнат 40 на сто до 2020 година.
/БТА/