Американските топ концерни надбягват убедително европейските си конкуренти, що се отнася до приходи от продажби и рентабилност. 300-те най-големи по приходи борсово котирани европейски компании са генерирали през миналата година общо приходи от 6,7 трилиона евро и оперативна печалба от 576 милиарда евро, както става ясно от проучване на консултантската компания EY.
300-те най-големи американски публични концерни пък имат общи приходи за 8,4 трлн. евро и печалба в размер на 970 млрд. евро. Така те са генерирали с една четвърт по-високи приходи, а печалбата им е с 68% по-висока.
„Американската конкуренция е по-печеливша и успява да увеличи за пореден път преднината си пред Европа“, казва Матю Майер, член на мениджмънта на EY. Американските концерни отчитат средно с 30 на сто по-висока печалба, отколкото европейските им конкуренти.
Сред десетте европейски корпорации с най-големи приходи са автоконцерните Volkswagen (1-во място), Daimler (4-то място), BMW (8-мо място) и Siemens (10-то място). В класацията не са включени банки, застрахователни дружества и класически инвестиционни дружества.
Абсолютен лидер по оперативна печалба от двете страни на Атлантика е Apple. С 60 млрд. долара (почти 57 млрд. евро) производителят на iPhone е генерирал според EY през миналата година такава печалба, каквато имат петте най-големи по печалба европейски корпорации, взети заедно. И в САЩ Apple е неотменен лидер.
С чувствителна разлика зад него следва Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет (34 млрд. долара), която произтича първоначално от текстилна компания. Американските концерни се възползват от по-големия си роден пазар и по-изгодния браншови микс със силно изразена ориентация към технологиите и услугите.
Старата икономика продължава да доминира в Европа, където 84 от 300-те най-печеливши фирми са индустриални компании (включително от автомобилната индустрия). В САЩ само 49 компании принадлежат към този сегмент. И обратно, 31 компании за информационни технологии са класирани в Топ 300 в САЩ, докато в Европа броят им е едва 13.
Въпреки всичко малко повече от половината от европейските компании успяват да увеличат продажбите си през миналата година, а 70% от тях отбелязват печалба. Нещо повече, 65% увеличават маржа си.
„Ниският курс на еврото може да представлява импулс за компаниите в еврозоната“, казва Майер. Преди всичко фирми, които генерират голяма част от приходите си извън Европа, ще спечелят от положителните валутни ефекти, смята той.