fallback

Френските компании подготвят План Б преди изборите за президент

Нещата не изглеждат розови на фона на възможността льо Пен или Меланшон да спечелят поста с анти-бизнес платформи

19:01 | 20.04.17 г.

Френските компании внимателно се подготвят за най-лошото на фона на перспективата Марин льо Пен или Жан-Люк Меланшон да спечелят президентския пост с платформи, целящи увеличаване на търговските бариери и потенциално излизане от еврозоната и Европейския съюз (ЕС), коментира Bloomberg.

Една от базираните в Париж индустриални компании ще обмисли преместването на централата си в Лондон, в случай че Меланшон спечели, казва главният ѝ изпълнителен директор, поискал анонимност. Изпълнителният директор на друга компания – една от най-големите в индекса САС 40, пък коментира, че мениджърите подготвят План Б, ако льо Пен спечели, макар че не предоставя допълнителни детайли.

Социологическите проучвания сочат оспорвана надпревара преди първия кръг от изборите тази неделя, което прави балотажът на 7 май между льо Пен от крайнодесния Национален фронт и подкрепяния от комунистическата партия Меланшон по-вероятен отвсякога. Победа на някой от двамата може да доведе до срив на еврото и френските държавни ценни книжа, както и да удари банките и застрахователите, които са големи собственици на държавен дълг.

Макар че големите френски компании, които продават на международно ниво, първоначално ще спечелят от по-слабата валута, перспективата за нарастващ протекционизъм или по-високи данъци може да натежи върху бизнесите и цените на акциите.

Макар че като цяло компаниите избягват да говорят публично за подготовката си, за да избегнат отблъскването на клиенти и държавни лица, много от тях търсят начини да подобрят паричните си позиции, емитирайки повече дългосрочен дълг или засилвайки хеджирането срещу валутни колебания, сочи запознат източник.

„Икономическата философия на двамата кандидати много си прилича: те са срещу бизнеса“, казва Жан-Франсоа Бюе, председател на FNAIM, индустриална група на брокерите на жилищни имоти. „Не смеем да мислим за битка между Марин льо Пен и Жан-Люк Меланшон във втория тур, защото това ще бъде катастрофа от икономическа гледна точка“, допълва той.

Льо Пен и независимият Еманюел Макрон са с малка преднина пред Франсоа Фийон от дясноцентристките републиканци и Меланшон, сочи комбинирано проучване за намеренията за гласуване на Bloomberg.

Социологическите проучвания показват, че който и да е от двамата кандидати, по-благосклонно настроени към бизнеса – Макрон или Фийон, ще бие льо Пен на втори кръг, но в същото време от тях се вижда, че 40% от гласоподавателите все още не са взели своето решение за вота.

Льо Пен предлага излизане на Франция от еврозоната и издигане на търговски бариери. Меланшон иска да предоговори европейските договори, за да даде на Франция повече контрол върху икономиката, с условия, свързани с оставане в еврозоната. Той ще направи по-трудно за компаниите уволнението на служители, ще ограничи заплащането на изпълнителните директори и ще се оттегли от сделки за свободна търговия. Иска и да повиши минималната заплата и да ренационализира компаниите за комунални услуги.

Допълнителната сума, която Франция плаща спрямо Германия, за да вземе 10-годишен заем, се повиши тази година, тъй като пазарите отчитат издигането на Меланшон в социологическите проучвания и постоянната сила на льо Пен. Еврото спадна с 5,6% спрямо долара през изминалата година.

„Ще се съпротивляваме. Този втори тур между Льо Пен и Меланшон просто не може да се случи“, казва Пиер Гатаз, ръководител на най-голямото френско лоби Medef, по радио Europe 1 миналата седмица. Medef ще прекара оставащите дни преди вота, обяснявайки вредите от програмите на льо Пен и Меланшон, заяви групата.

Програмата на льо Пен предвижда увеличаване на публичните разходи със 102 млрд. евро годишно. Мерките на Меланшон ще ги повишат с над 200 млрд. евро, като за сравнение при Макрон и Фийон ръстът е под 20 млрд. евро, показват оценките на базирания в Париж мозъчен тръст Institut Montaigne.

Макар че най-големите френски компании генерират по-голямата част от печалбата си в други страни, икономиката разчита на малките бизнеси, които имат по-малко или никакви опции да адаптират или преместят операциите си в чужбина. Във Франция има близо 4 млн. компании, а 99% са с по-малко от 250 служители, сочи проучване на националната статистическа служба Insee от 2013 г.

В крайна сметка може само няколко предприемачи или френски компании да преместят бизнеса си на други места. След като социалистът Франсоа Митеран спечели поста и национализира банките преди почти 4 десетилетия, очакваният огромен отлив се оказа няколко капки. Един човек наистина напусна обаче: Бернар Арно, най-богатият французин, се премести в САЩ през 1981 г., за да работи в строителното предприемачество и се завърна във Франция през 1984 г., за да изгради империята си от луксозни стоки.

Дори льо Пен или Меланшон да спечелят, това, разбира се, няма да доведе до незабавен ефект.

„Веднага ще спрем инвестициите, ще спрем някои от разходите, ще спрем увеличението на заплатите и наемането“, казва един топ мениджър. „Ще заемем позиция тип да изчакаме и да видим“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:24 | 11.09.22 г.
fallback