fallback

ЕК проверява туристически сайтове заради заблуждаваща информация

Цените в 235 туристически сайта не са достоверни, установи проверка

15:43 | 07.04.17 г.

Европейската комисия (ЕК) и органите за защита на потребителите се заемат със заблуждаващата информация на туристическите уебсайтове.

Въпреки че онлайн резервирането на хотели и полети се превръща във все по-обичайна практика, потребителите се сблъскват с все повече проблеми във връзка с пътническите услуги в интернет. Според европейските потребителски центрове днес тези услуги са сред най-честите поводи за оплаквания на потребителите.

През октомври 2016 г. Европейската комисия и органите на ЕС за защита на потребителите при проверка на 352 уебсайта за сравняване на цените и за резервиране на пътувания, действащи на територията на ЕС, са установили, че цените, публикувани на 235 уебсайта (две трети от проверените сайтове) не са достоверни. Така например на по-късен етап от процеса на резервиране са добавени допълнителни елементи към цената, без потребителят да е получил ясна информация за това, или са посочени промоционални цени, които не съответстват на налична услуга.

Органите са поискали от съответните уебсайтове да приведат практиките си в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите, което изисква да бъдат напълно прозрачни по отношение на цените и да представят своите оферти по недвусмислен начин и на ранен етап от процеса на резервиране.

Предстои мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите ще се свърже с 235-те уебсайта, по отношение на които е установено, че има нередности, и ще поиска тяхното отстраняване.

В случай че сайтовете не го направят, националните органи могат да образуват административни или съдебни производства — както пряко, така и посредством националните съдилища — в зависимост от приложимото национално законодателство.

Проверката на сайтове в целия ЕС включва набор от контролни дейности, които се извършват едновременно от органите за защита на потребителите в различни държави. При проверката се установява дали се спазва законодателството на ЕС за защита на потребителите. В случай че се констатира нарушение, органите за защита на потребителите се свързват със съответните дружества и ги приканват да отстранят нередностите.

Органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите от 28 държави (26 държави — членки на ЕС, Норвегия и Исландия) са проверили общо 352 уебсайта за сравняване на оферти и цени, главно в сектора на пътуванията.

От общия брой уебсайтове 23,6% сравняват цени за настаняване, 21,3% сравняват цени за билети (самолетни, корабни, влакови, автобусни), 5,1% сравняват цени за отдаване на автомобили под наем, а 44,6% сравняват комбинирано предлаганите продукти и услуги (билети, настаняване, туристически пакети и пр.)

Проверката е установила редица нередности в областта на онлайн инструментите за сравняване. Основните нередности са свързани с цената и начина, по който е била изчислена и представена.

В 32% от случаите цената на страницата със сравнителния списък не е същата като цената, посочена в крайна сметка на страницата за резервиране. При 30% от уебсайтовете не става ясно каква е общата цена (с включени данъци) или как е била изчислена. 20,7% от уебсайтовете представят специални цени, за които впоследствие се оказва, че не са налични в този вид на страницата, на която се прави действителната резервация.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:03 | 06.09.22 г.
fallback