fallback

Фийон среща финансови проблеми в опита да се върне в надпреварата за президент

Републиканецът е събрал най-голямо финансиране, но е похарчил малко под 1,5 млн. евро в първичната си кампания

10:31 | 10.02.17 г. 6
Автор - снимка
Редактор

Усилията на Франсоа Фийон да се върне обратно в надпреварата за президент на Франция срещат още по-големи трудности заради финансовите ограничения на кампанията му, коментира Bloomberg.

Макар че в сравнение с конкурентите си републиканецът е събрал най-много пари, той похарчи и повече от тях в първичната си кампания. Освен това неговата партия е изключително чувствителна към ограниченията на кампанийните разходи след проблемите, които си докара през 2012 г., и ограничаването на разходите е очевидно.

„Всеки ден следя разходите ни – всеки ден“, каза шефът на кампанията на Фийон Патрик Стефанини в интервю. „Всеки ден моят счетоводител ми казва, че не трябва да се тревожим за кеша, а за разходите“.

След обвиненията, че е осигурявал на жена си необосновано държавно заплащане, Фийон не може да си позволи грешки във финансите на кампанията си. Парите за френските президентски избори са доста по-малко от тези в САЩ. Цялата кампания във Франция може да струва по-малко от 100 млн. евро, докато Доналд Тръмп и Хилари Клинтън похарчиха 1,8 млрд. евро в битката си за Белия дом.

Фийон е похарчил малко под 1,5 млн. евро в първичната си кампания, побеждавайки конкурентите си Ален Жюпе и Никола Саркози. За сравнение - социалистът Беноа Амон е похарчил 150 хил. евро, за да си гарантира номинация, а независимият Еманюел Макрон – фаворит за поста, дори не е стъпвал в първични избори. Говорител на кандидата на националистите Марин льо Пен е отказал информация за нейните разходи.

Екипът на Фийон брои центовете си в момент, в който кандидатът им се нуждае от нов тласък. Лидер допреди няколко седмици, Фийон вече е на трето място в социологическите проучвания, след като попадна в предварително разследване по обвинения в непотизъм, предоставяйки държавна работа на съпругата си.

Докато Льо Пен, Макрон и дори крайният ляв Жан-Люк Меланшон резервират стадиони и конферентни центрове в големите градове като Лион и Париж, Фийон се насочва към по-скромни, по-евтини и по-малки места.

Според изборните правила, наложени през 1988 г. след серия от скандали, френските кандидати могат да харчат до 16,9 млн. евро за кампанията си в първия кръг, а таванът се вдига до 22,5 млн. евро за двата конкуренти на балотажа. Почти половината сума на всеки, който получи над 5% от вота, се възстановяват от държавата.

Антиевропейската кампания на Льо Пен твърди, че френските банки са отказали да я финансират за разлика от 2012 г., когато Societe Generale ѝ помогна със средства за президентската ѝ кампания. Тя взе заем за 6 млн. евро от баща си, за да поддържа дейността си и заяви, че търси допълнително финансиране от САЩ.

Като независим кандидат Макрон няма финансовата сила на партийна машина зад себе си. Той е привлякъл 5 млн. евро от частни дарения засега и цели да събере още 2 млн. евро. Той води преговори с две банки за заем за 8 млн. евро, каза говорител, отказвайки да даде информация колко точно е похарчил кандидатът.

По-оптимизираната кампания на Макрон има и много по-ниски общи разходи от Фийон, плащайки само 20 хил. евро на месец за щаба си. Екипът на Фийон е базиран в 2500 кв.м офис в южен Париж, който струва по 150 хил. евро месечно, казва шефът на финансирането Венсан Шарики.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:20 | 10.09.22 г.
fallback