Пореден рекорд поставят страните от Европейския съюз (ЕС) при износа на хранителни продукти през ноември 2016 година.
Статистиката на Европейската комисия показва, че стойността на изнесената продукция е 11,7 млрд. евро. Спрямо миналия ноември ръстът е от 813 млн. евро, или 7,5 на сто. През ноември страните от ЕС са внесли хранителни продукти на стойност 9,85 млрд. евро, което представлява ръст от 2,3% на годишна база.
Най-големите пазари на ЕС са САЩ, Китай и Швейцария. През ноември 2016 година в САЩ са изнесени стоки на стойност 1,78 млрд. евро, а към Китай – за малко над 1 млрд. евро. През ноември най-големият вносител на храни в ЕС е САЩ (1,2 млрд. евро) следвани от Бразилия (890 млн. евро) и Турция (510 млн. евро).
Износът към Русия отбелязва спад от 2% за периода между декември 2015 година и ноември 2016 година. Общата му стойност е 5,5 млрд. евро.
Като цяло износът на храни и напитки в периода расте с 2% до 130,71 млрд. евро, а вносът намалява с 0,9% до 111,84 млрд. евро.
От данните е видно, че виното е най-търсеният европейски продукт в чужбина. През ноември са изнесени количества на стойност 994 млн. евро.
Като цяло алкохолните напитки от общността държат най-голям дял в износа. В периода декември 2015 година – ноември 2016 година европейските винопроизводители са реализирали износ за над 10,62 млрд. евро, а спиртните напитки са за над 10,23 млрд. евро.
През ноември от ЕС са изнесени детски храни на стойност 620 млн. евро и свинско месо за 518 млн. евро.
Най-голям дял във вноса на храни и напитки в ЕС заемат тропическите плодове (1,22 млрд. евро), следвани от кафе и чай (715 млн. евро).