През 2017 г. производителите в ЕС ще получат по-голям бюджет в размер на 133 млн. евро, за да популяризират европейските земеделски продукти в Съюза и извън него и да продължат да търсят нови пазари, съобщи Европейската комисия.
Днес бе приета стратегия за популяризиране на агропродуктите на ЕС за 2017 г. с бюджет 133 млн. евро, при 111 млн. евро за 2016 г.
С тези средства ще бъдат съфинансирани няколко програми, повечето от които ще бъдат насочени към страни и региони извън ЕС като Китай, Близкия изток, Северна Америка, Югоизточна Азия и Япония.
„Повишаването на износа с 1 млрд. евро води до разкриване на около 14 хил. работни места в ЕС“, заяви комисарят по земеделието Фил Хоган, който се завърна от работно посещение във Виетнам и Индонезия с цел увеличаване на износа на хранителни продукти.
Една от новите инициативи е за популяризиране на продуктите от устойчиво земеделие, добави той.
Най-късно през януари 2017 г. ще бъде дадено началото на покана за представяне на предложения по програмата за 2017 г. Европейската комисия ще финансира между 70 и 85% от стойността на одобрените кампании, които обикновено продължават 3 години.
Работата по програмата за 2016 г. продължава – крайните получатели на средства вече са избрани и ще започнат кампаниите си в началото на 2017 г. Избраните кампании – 60 обикновени и 6 многонационални програми са разнообразни.
Те обхващат 32 страни извън ЕС (в сравнение с 23 през миналата година), а на двата основни пазара – САЩ и Китай, те са насочени към множество райони, не само към обичайните Ню Йорк и Пекин.
Продуктите, които най-много ще бъдат рекламирани, са плодовете и зеленчуците (30% от програмите), месните продукти (17%) и млечните продукти (15%).
За следващата година са предвидени редица промени. Освен увеличения бюджет за 2017 г. при съфинансиране в размер на 70 – 85% ще има допълнителни 9,5 млн. евро за дейности за популяризиране, извършвани пряко от Комисията (например павилиони на ЕС в страни извън Съюза, мисии на високо равнище).
Около 63 млн. евро са предвидени за обикновени програми за популяризиране, насочени към пазарите на страни извън ЕС.
Акцентът отново е върху продуктите по схемите за качество на ЕС и продуктите от най-отдалечените региони и от биологично производство, но включва и специални елементи за секторите в затруднение, като тези на млечните продукти, свинското месо и говеждото месо, както и допълнителни 4,5 млн. евро за секторите, изправени пред неочаквани кризи.
Друг нов елемент за 2017 г. е отпускането на средства (15 млн. евро) за програми за повишаване на осведомеността в рамките на вътрешния пазар за устойчивото земеделие и ролята на земеделието в борбата с изменението на климата.
Поканите за представяне на предложения за 2017 г. ще бъдат публикувани най-късно през януари 2017 г.