Динамиката при дългосрочните облигации в британски лири подсказва, че инвеститорите губят увереност в способността на централната банка да окаже подкрепа на дълговите пазари в процеса на напускане на Евроепейския съюз (ЕС), пише Bloomberg.
В рамките на по-малко от седем седмици облигационерите са изгубили около 10% от дългосрочни дългови книжа, емитирани от Vodafone Group, British American Tobacco и рекламната компания WPP.
Емитирането на облигации беше осъществено, след като Английската централна банка (АЦБ) обяви през август планове да изкупува корпоративни облигации, което от своя страна доведе до оптимизъм сред инвеститорите. Оттогава обаче нагласите се влошиха заради перспективите за т.нар. твърдо излизане (hard Brexit), което предполага по-ограничен достъп до единния европейски пазар, заради поевтиняването на валутата и прогнозите за висока инфлация.
„В ретроспекция август беше най-доброто време за емитиране“, казва Шрикант Санкаран от Morgan Stanley. “Пазарът беше по-фокусиран върху подкрепата на АЦБ, отколкото върху дългосрочните рискове от Brexit”, посочва той.
Компаниите продадоха облигации на стойност около 4 млрд. лири с матуритет 20 и повече години през двата месеца след заседанието на регулатора на 4 август, сочат данни на Bloomberg. Това е почти два пъти повече в сравнение с първите седем месеца на годината.
Производителят на тютюневи изделия British American Tobacco (BAT) продаде на 5 септември 36-годишни облигации на стойност 650 млн. лири с доходност 2,28%. Доходността се повиши до 2,85% на фона на разпродажбите. Компанията, базирана в Лондон, обяви планове за емитира още облигации, за да плати останалите акции на стойност 47 млрд. долара в рамките на придобиването на Reynolds American.
Доходността по 10-годишните държавни облигации се повиши до около 1,09%. В края на септември тя беше около 0,75% преди речта на премиера Тереза Мей, която беше разтълкувана по-скоро като подкрепа за т.нар. Hard Brexit.
Средните разходи за финансиране на задълженията за компаниите се повишиха до около 2,52%, като по този начин се компенсира спадът след обявяването на програмата за стимули на АЦБ. От началото на плана на 27 септември банката е изкупила корпоративни облигации на стойност 1,56 млрд. паунда.
Доходностите по облигациите се повишиха заради поевтиняването на лирата с около 6% този месец. По-слабата валута оскъпява вноса и вече започва да повишава цените на търговците на дребно, посочва Bloomberg.