Британският вот за излизане от Европейския съюз е накарал над три четвърти от главните изпълнителни директори да заявят, че ще обмислят преместване на централата или дейността си извън Великобритания, сочи проучване сред 100 бизнес лидера на счетоводната компания KPMG, цитирано от Bloomberg.
Около 72% от изпълнителните директори казват, че са гласували за „оставане“ на референдума от 23 юни, съобщава KPMG в понеделник в съобщение, разпространено по електронната поща. Докато 69% твърдят, че са убедени, че икономиката на Великобритания ще продължи да се разраства и през следващата година, а 73% изразяват увереността си, че компаниите им също ще се разширят, 76% все пак обмислят някаква форма на преместване. Сборът надвишава 100%, тъй като мнозина са дали повече от 1 отговор.
„Главните изпълнителни директори реагират на преобладаващата несигурност със стратегическо планиране в извънредна ситуация“, казва председателят за Великобритания на KPMG Саймън Колинс в изявлението. „Над половината вярват, че способността на Острова да прави бизнес ще бъде прекъсната от Brexit и затова, за много висши мениджъри, е важно да планират различни сценарии, за да ограничат бъдещи прекъсвания“.
Проучването предполага, че министър-председателят Тереза Мей ще трябва да положи усилия, за да задържи компаниите и работните места, докато Великобритания се опитва да сключи сделка с ЕС, която ограничава имиграцията, докато в същото време запазва възможно най-тесните търговски отношения с 27-те страни членки. Преди референдума тогавашният финансов министър Джордж Озбърн каза, че вот за излизане ще застраши 820 хил. работни места.
Макар че паундът е поевтинял с 13% спрямо долара от вота насам, някои от най-смелите прогнози от преди референдума не се сбъднаха, най-вече по отношение на икономическите перспективи. Мей тепърва обаче трябва официално да задейства процедурата за излизане, единствено казвайки, че няма да започне двугодишния процес тази година.
„Политиците трябва наистина да са загрижени за британски компании, бягащи извън страната, и да се ангажират с бизнеса отрано, за да разберат какви уверения могат да предложат и внимателно да следят промените в чужбина“, казва Колинс. „Стратегическото планиране в извънредни ситуации е точно това – форма на уверение, но не трябва да се превръща в „план А“. Преместването на централи в чужбина е радикално и заема водещите заглавия, но компаниите може да започнат да местят операциите си извън страната с не толкова силно обществено внимание. Отново и отново слушаме за това как бизнесът се нуждае от сигурност“.
KPMG е интервюирал 100 британски главни изпълнителни директори на компании с годишни продажби от поне 100 млн. паунда и поне 500 служители. Проучването е било проведено в рамките на 4 седмици от средата на юли.