Ако стане независима, Шотландия ще трябва да вземе трудни решения за данъците и разходите си заради срива на петролните приходи от Северно море, показват данни, публикувани в сряда.
Дупката между публичните разходи и приходи на Шотландия се е разширила до 9,5% от БВП през миналата година от 9,1% през 2014-2015 г. и е в рязък контраст с общия дефицит на Великобритания, който се е понижил от 5% до 4%, съобщава Financial Times.
Първият министър Никола Стърджън каза, че втори референдум за независимост е „изключително вероятен“. Тя обаче бе обвинена, че се опитва да избегне въпроса за това как Шотландия ще постигне счетоводен баланс без фискалните трансфери от британското правителство сега, когато петролните приходи са се сринали.
„Признавам, че Шотландия се изправя пред предизвикателна фискална позиция, каквито и да са конституционните ни разпоредби“, каза Стърджън на брифинг по повод доклада за приходите и разходите на шотландското правителство за 2015-2016 г., познат като GERS.
Стърджън обаче не каза дали Шотландската национална партия ще се опита да свали дефицита чрез увеличаване на данъците или намаляване на разходите, ако Шотландия напусне Великобритания, и се опита да омаловажи проблема.
„Тези позиции за страните не са необичайни или уникални“, каза тя, цитирайки дефицита на Великобритания след финансовата криза като пример и описвайки срива на петрола като „икономически шок“.
Данните в GERS показват, че географският дял на Шотландия от петролните приходи за 2015-2016 г. е бил само 60 млн. паунда спрямо 1,8 млрд. паунда през предишната година и 9,6 млрд. паунда през 2011-12 г.
Оптимистичните прогнози за петролните приходи от Северно море бяха основна точка от фискалната позиция на Шотландската национална партия преди вота за независимост през 2014 г. Някои членове на партията казват, че сега официално трябва да бъде признато, че излизането от британския съюз ще означава трудни решения за разходите поне за няколко години.
Стърджън вместо това акцентира върху продължителния растеж на континенталните петролни приходи в Шотландия и каза, че приоритет ще бъде насърчаването на икономически растеж, който ще увеличи данъчните постъпления. „Основното послание е за икономика със силни основи“, каза тя.
Тя отново настоя, че след вота за Brexit Обединеното кралство вече не може да твърди, че осигурява на Шотландия икономическо „убежище“, позовавайки се на вредите за растежа при напускане на ЕС.
Данните от GERS обаче ясно показват зависимостта на Шотландия от британската държавна хазна за текущите разходи.
През 2015-2016 г. общите държавни разходи в Шотландия на глава на населението са били в размер на 12 800 паунда – с 1200 паунда повече от Обединеното кралство като цяло. Шотландските приходи на глава на населението обаче, включително географския дял от приходите от Северно море, са били 10 хил. паунда, което е с 400 паунда по-малко от средните за Великобритания.
„Тези данни сега показват жизнените стандарти на Шотландия са защитени от членството и във Великобритания“, казва Дейвид Мъндел, държавният секретар за Шотландия в британското правителство.
„Шотландия преодоля драматичния срив на петролните приходи миналата година, защото сме част от Обединеното кралство, което в ядрото си е система за събиране и споделяне на ресурси в страната“, каза Мъндел. „Обединеното кралство, а не Европейският съюз, е жизненоважният алианс за просперитета на Шотландия“.