fallback

Задава се нова вълна на консолидация в европейския стоманен сектор

ThyssenKrupp и Tata подготвят мегасливане

10:11 | 12.07.16 г.

Германският конгломерат ThyssenKrupp AG преговаря с индийската Tata Steel Ltd. и други компании за потенциално сливане, съобщава Wall Street Journal.

Това е най-сериозната индикация, че германската компания ще бъде двигател на нова вълна на консолидация в затруднения европейски стоманен сектор, отбелязва изданието.

Компаниите от сектора започнаха вълна от сливания и придобивания, за да се справят с проблемите на пазара заради свръхкапацитета и засиления евтин внос на стомана от Китай.

Говорител на германската компания изтъква, че в тази ситуация консолидацията на европейската стоманена индустрия е силно необходима, но все още не е ясно кога подобно сливане би се осъществило във времето.

Миналата седмица Tata Steel първа обяви, че преговаря с ThyssenKrupp за създаването на джойнт венчър. Още през април обаче Wall Street Journal писа, че двете компании водят преговори на високо ниво за обединяване на стоманения им бизнес в Европа. Тогава разговорите са били само за обединяване на холандския бизнес на Tata с ThyssenKrupp и продажба на британския на друга компания. Индийците обаче са променили мнението си и планират да включат и значителна част от британските си операции в сделката.

Tata е работодател на 9 хил. души на Острова, като притежава и най-големия завод за стомана там – в Порт Талбът, Уелс.

Според анализатори подобна сделка би била рискова за ThyssenKrupp основно заради пенсионните задължения на Tata във Великобритания.

Изданието припомня, че базираният в Люксембург стоманен гигант ArcelorMittal SA обяви миналия месец, че преговаря с италианската Marcegaglia SpA за придобиването на стоманения завод в Таранто, Италия, който е и най-големият в Европа от категорията си.

Ако и двете сделки се осъществят, те допълнително ще затвърдят първата и втората позиция на ArcelorMittal и ThyssenKrupp на европейския пазар на стомана. Пазарният дял на ArcelorMittal би се увеличил до 40% от 33%, а на ThyssenKrupp – до 25% от 13%.

Сделките ще позволят на компаниите да контролират по-гъвкаво конкурентоспособността си и да прехвърлят продукция между различните си подразделения. Това пък би създало по-стабилна ценова среда на стоманения пазар в Европа, смятат експерти.

През последните години производителите на стомана в Европа затвориха редица заводи и съкратиха хиляди работни места заради засиления внос на евтина стомана от Китай и по-слабото търсене заради кризата. Търсенето все още е значително по-слабо в сравнение с достигнатите максимални стойности преди финансовата криза през 2008 г., отбелязва изданието.

Европейските власти се опитват да защитят производителите на стомана, като налагат допълнителни такси върху вноса. Реакцията обаче не беше достатъчно бърза и надеждна, за да се справи с ефектите от евтиния внос. Така Tata например реши през март да се откаже от целия си непечеливш бизнес във Великобритания, а през април продаде едно от европейските си подразделения на британски инвеститори.

Базираната в Лондон Caparo Industries PLC през миналата година подаде заявление за банкрут за 16 от 20-те ѝ завода за стомана. Sahaviriya Steel Industries PLC затвори завода си в Редкар в Северна Англия, като съкрати 1 700 работни места.

Това не е първата вълна на консолидация на европейския стоманен бизнес. Mittal Steel се обедини с Arcelor през 2006 г., като така създаде най-големия производител в света.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:46 | 13.09.22 г.
fallback