Когато обеща референдум з членството на Великобритания в Европейския съюз (ЕС), министър-председателят Дейвид Камерън със сигурност не си е представял трудната кампания за „оставане“, през която преминава в момента. Това, което беше планирано като обещание, в ретроспекция изглежда като безразсъден залог. Последиците ще бъдат усещани дълго след преброяването на бюлетините, коментира BloombergView.
10 дни преди вота кампанията за "напускане" на ЕС затваря разликата и дори повежда в някои допитвания. Букмейърите скъсяват позициите си по т.нар. Brexit. Във вторник централната банка на Англия стартира серия от специални парични мерки с надеждата да запази пазарите спокойни преди вота.
Колкото и да се опитваме, близките резултати от социологическите проучвания не могат да се отдадат само на двете кампании. Както и при американската подкрепа за Тръмп, под повърхността се случват много повече неща.
Не става въпрос и просто за един проблем – Европа, точно както обичта на американците към Тръмп не се дължи само на имиграцията. Грешката на Камерън не беше, че подцени британския скептицизъм към Европа, а не успя да разпознае по-дълбоките разделения в британското общество.
Социологическата агенция YouGov проучи обществените нагласи към Европа, анкетирайки над 16 хил. възрастни в края на февруари в момент, в който кампанията за „оставане“ водеше с 5 пункта в основните проучвания. Най-общо казано тези, които предпочитат Великобритания да остане в ЕС, са фокусирани в градски райони с висок растеж и висока заетост, докато избирателите в по-бедни части от страната предпочитат напускане на ЕС. Възрастта също има голямо значение: гласоподавателите под 30 години предпочитат оставане в ЕС с разлика от 73% на 27%.
Нивото на образование също е от значение. 70% от завършилите университет предпочитат да останат част от Европа, както и 62% от служителите на професионално или мениджърско ниво.