Супертанкер носи милиони галони произведен в Азия дизел към Европа, заплашвайки да изцеди още повече и без това вече пълните складове, коментира Bloomberg.
Танкерът Alice, който може да пренася по 80 млн. галона (2,5 млн. тона), пренася дизел по това, което търговците наричат „арбитражен маршрут“, заяви собственикът на кораба Euronav през януари. Същият този танкер се е насочил към Антверпен, показва данните. Белгийското пристанище е част от ключов хъб за търговия с петрол на континента.
„Европа се превърна в сметище за дизел“, казва Ехсан ул-Хак, старши анализатор на петролните пазари в английската KBC Energy Economics. “Възможно е континенталният капацитет да свърши и тези кораби да се превърнат в крайбрежни танкери за съхранение“, ако има още подобни чартъри.
Миналата година петролните рафинерии бяха претоварени с преработка на суров петрол в продукти като дизел, тъй като най-високият им разход – суровият петрол, се срина. Това създава излишък, който според Международната агенция по енергетика възлиза на 87 млн. барела в европейските страни от ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие). Европа е популярна дестинация за горивото, тъй като исторически погледнато собствените ѝ рафинерии не произвеждат достатъчно.
Петролните трейдъри обикновено определят цената на дизела спрямо тази на петрола, от който се произвежда и пренасищането от преработено гориво е понижило тази премия. Барел газьол, почти идентичен продукт в Европа, струва с 6,91 долара за барел повече спрямо суровия петрол, сочат данни на ICE Futures Europe. Това е най-малката премия за това време на годината от поне 2009 г. насам.
Alice, построен тази година, е огромен танкер, създаден, за да пренася суров петрол, а не дизел. Търговците често използват новопостроени танкери за суров петрол, за да пренасят рафиниран петрол като първи товари. Преди да се насочи към Антверпен корабът е бил на пристанище в Малайзия. Корабите понякога сменят дестинациите си докато се движат.
Макар че в Европа има излишък, търговците все пак често ще изпращат излишен дизел там, тъй като търсенето в региона в крайна сметка ще поеме горивото, твърди ул-Хак.
Независими търговци в момента имат около 3,6 млн. тона газьол в цистерни в Амстердам, Ротердам и Антверпен – най-високото ниво по това време на годината от поне 2008 г.
Ако той наистина бъде разпространен из Европа, доставките ще се равняват на два дни европейски внос, твърди Стив Сойър, анализатор във FGE в Лондон.
„Последното нещо, от което се нуждае Европа в момента е още 2 млн. барела дистилат на прага си“, казва той. „Цените на дистилата в Европа ще имат трудно лято. Те вече са ниски и могат лесно да спаднат още“.