fallback

Франция и Италия показват все по-голям взаимен интерес към компаниите си

Първата има апетит за италианските телекоми, докато втората е привлечена от френската хранително-вкусова промишленост

18:21 | 31.03.16 г.
Автор - снимка
Създател

Докато трансграничните сделки между Франция и Италия се увеличават, първата получава по-голям дял от телекомите в Европа и от компаниите за луксозни стоки, докато втората придобива все по-голям дял от пазара на кафе и алкохолни напитки, пише Bloomberg.

Назначаването на Флавио Катанео начело на Telecom Italia в сряда на мястото на Марко Патуано, който подаде оставка след сблъсъци с най-големия инвеститор в компанията - Vivendi, е само един от знаците за нарастващото влияние на Франция върху италианските фирми.

След като инвестира повече от 3 млрд. евро от юни досега, за да увеличи своя дял в Telecom Italia до 24,9%, Vivendi първо блокира един от плановете не Патуано, а след това се погрижи за свалянето му от поста. Друг френски инвеститор, Ксавие Ниел, купи опции за 225 млн. евро от италианския оператор миналата година, което му даде власт върху 15,1% от компанията. През същия период италиански фирми поеха контрола върху две от най-големите френски фирми за кафе и алкохолни напитки.

Френски компании са купили 165 италиански фирми през последните пет години за общо 24,9 млрд. долара, сочат данни на Bloomberg. Най-голямемите сделки са в индустрията за луксозни стоки. LVMH купи Bulgari за 2,16 млрд. евро през 2011 г. и компанията за дрехи Loro Piana през 2013 г. за 2 млрд. евро, след като Италия не успя да създаде глобален играч, който да може да се конкурира на световния пазар.

Италиански компании пък са инвестирали 11 млрд. долара, за да придобият 74 фирми във Франция от 2011 г. досега, увеличавайки присъствието си в сектора с храни и напитки. Най-големите придобивания, направени от италиански компании във Франция, бяха обявени само преди няколко седмици. Lavazza завърши придобиването на марката кафе Corte Noire за около 700 млн. евро, а Campari се сдоби с Grand Noire за 684 млн. евро.

В същото време Франция разшири влиянието си в енергийния сектор - Electricite de France придоби Edison. От своя страна производителят на млечни продукти Lactalis пое контрола върху италианския гигант Parmalat.

“Френските инвеститори разбират, че единственият начин да оцелеят, е като създадат европейски гиганти, които са в състояние да се конкурират в глобалната икономика”, твърди Джакомо Вакиаго, професор в Католическия университет в Милано. “Сега те разширяват присъствието си в различни области - от луксозните стоки до медийния сектор, докато италианските се насочват към хранително-вкусовата промишленост”.

Франция вероятно ще продължи да разширява влиянието си върху италианския телекомуникационен и медиен сектор. Главният изпълнителен директор на Mediaset Силвио Берлуксони и председателят на Viacom Винсент Болоре обсъждат размяната на акции в медийните компании, а това може да доведе до създаването на по-широк алианс, който да се конкурира със Sky на Рупърт Мърдок в Европа, твърдят източници, запознати с въпроса.

Френският президент Франсоа Оланд подкрепи създаването на европейски гигант в технологичната индустрия чрез комбинирането на италиански и френски компании. Това той обяви по-рано този месец по време на срещата си с италианския премиер Матео Ренци във Венеция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:41 | 14.09.22 г.
fallback