Европейските акции бяха поставени под натиск в първия търговски ден от новата седмица. Инвеститорите не пренебрегнаха опасенията спрямо пазарите на суровини и продължаващите разпродажби на китайските фондови пазари, отбелязва CNBC.
Широкият индекс Stoxx 600 записа спад от 0,33% до 340,23 пункта. Лондонският индекс FTSE 100 изтри 0,69% от стойността си до 5 871,83 пункта. В Германия DAX 30 се понижи с 0,25% до 9 825,07 пункта. Френският бенчмарк САС 40 днес е надолу с 0,49% до 4 312,74 пункта. Водещият испански индекс IBEX 35 се смъкна с 0,26% до 8 886,10 пункта.
Същевременно руските активи поевтиняха рязко в първия търговски ден след новогодишните празници в страната. Водещият индекс MICEX се потопи с 3,8 на сто. Китайските акции продължават да губят от стойността си след тежкото начало на годината.
Разпродажбите в Китай поставиха под натиск цените на суровините. Медта, както и другите метали, и петролът сорт Брент, търгуван в Европа, поевтиняха остро. Фючърсите върху „черното злато“ поевтиняха с 5% в края на търговията в Лондон до 31,77 долара, докато американският лек суров петрол се срина до ново 12-годишно дъно при цена от около 31,61 долара.
Разпродажбите при суровините се пренесоха върху акциите на добивните и енергийните компании.
Цената на книжата на Glencore се потопи с 5%, като и на тези на BHP Billiton и Rio Tinto спадна рязко.
Редица петролни и газови компании записаха понижения за цените на акциите си, като Seadrill отчете 6,5% спад, а Statoil и Tullow Oil свиха пазарните си капитализации с по 2,5%.
Shire ще придобие конкурента си Baxalta за 32,2 млрд. долара, а след новините акциите на придобиващата компания поевтиняха с над 8 на сто.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Матиас Мюлер се извини за миналогодишния скандал с въглеродните емисии по време на първото си посещение като шеф на германския автомобилен производител в САЩ. От там той обяви повече инвестиции в САЩ и създаване на повече работни места. След новините акциите на Volkswagen поскъпнаха с 1,7%.
И други автопроизводители получиха тласък, като акциите на Porsche финишираха с ръст от 2,3 на сто, а тези на Renault – с над процент.
Пазарната капитализация на Air France-KLM нарасна с 1% въпреки новините, че през декември броят на превозените пътници е намалял с 1,1% на годишна база. Френският вестник Les Echos писа, че авиокомпанията ще представи нов план за своя растеж.