fallback

ЕК ще преразгледа правилата за чуждата собственост при авиокомпаниите

Правилата ще бъдат разхлабени само за държавите, които спазват строги правила за държавните субсидии

09:58 | 07.12.15 г.

Европейската комисия (ЕК) обяви, че е готова да преразгледа правилата за чуждите инвестиции в авиокомпаниите от общността, съобщава FT.

В момента има “таван” на дела на акциите, който чужденци могат да притежават – 49%, припомня изданието.

Правилата обаче ще бъдат разхлабени само за държавите, които спазват строги правила за държавните субсидии – ябълката на раздора между утвърдените авиопревозвачи в ЕС и компаниите от Близкия изток.

ЕС се опитва да повиши конкурентоспособността на европейската авиационна индустрия, която претърпя тежък удар заради възхода на силно субсидираните авиокомпании от Близкия изток и появата на конкурентните летищни центрове в Азия.

През последното десетилетие Etihad, Emirates и Qatar Airways и се разраснаха от относително малки играчи до глобални претенденти за много от основните маршрути.

Тази година трите големи американски авиокомпании - American Airlines, United Airlines и Delta, поискаха от Вашингтон да преразгледа достъпа на превозвачите от Персийския залив до пазара на САЩ заради държавните субсидии. Американските авиокомпании ги оценяват на 42 млрд. долара за период от 10 години, което е в разрез с международните споразумения за открито небе.

Дебатът е също толкова интензивен и в Европа. Lufthansa и Air France-KLM многократно са изразявали загрижеността си относно това дали европейските авиокомпании се конкурират на равни начала с авиокомпаниите от Персийския залив.

Еврокомисарят по транспорта на ЕС Виолета Булц призова за промяна на т.нар. от нея “икономическа дипломация”, макар и все още да отказва да признае дали превозвачите от Персийския залив са се възползвали от "несправедливи" субсидии от родните си държави. Булц започва нова инициатива за преговори с държавите от региона на Персийския залив за конкуренцията в авиопревозите.

Същевременно авиокомпаниите от Близкия изток отричат да се ползват от държавни субсидии.

Критици на ЕС пък твърдят, че авиоиндустрията пренебрегва доста често правилата за собствеността.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:53 | 04.09.22 г.
fallback