Европейските производители на автомобили лобират зад кулисите в Брюксел за отлагане с една година на въвеждането на планираните ограничения от ЕС на емисиите от азотен окис въпреки общественото недоволство след скандала с манипулиране на емисиите от VW, съобщава EurActiv.
Замърсяването с азотен окис, особено с азотен диоксид, води до 23 500 преждевременни смъртни случаи в Обединеното кралство всяка година, а ЕС иска да въведе ограничение на емисиите от 80 мг/км за всички нови леки и лекотоварни автомобили от 1 септември 2018 г.
Но в остро писмо, видяно от Guardian, до министрите от ЕС, които се срещнаха в Люксембург на 1 октомври, ръководителят на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) Карло Госн заявява, че сроковете са нереалистични.
Краткосрочни подобрения са възможни още при одобряването на дизайните на новите автомобили преди септември 2017 г., казва той, „но всички нови корекции не са възможни преди септември 2019 г.“.
Според източници Херберт Дийс от Volkswagen е предоставил подобно писмо на европейския комисар по индустрията Елжбета Биенковска на среща на 29 септември.
Европейската комисия иска да има мерки за мониторинг на действителните емисии от движение до следващата година, които след това да бъдат приложени на всички нови автомобили до есента на 2018 г.
В писмо, изпратено до министрите от Биенковска на 25 септември и също видяно от Guardian, тя казва, че „измамата с емисиите от Volkswagen в САЩ е разтърсила всички“ и обещава комисията да покаже „нулева толерантност към измами“.
„Ще трябва да направим оценка дали има нужда от допълнително заздравяване на предложенията на мерките за мониторинг в светлината на разследването на случая с VW”, казва още Бинковска.
В момента девет от 10 дизелови автомобили по пътищата на Европа нарушават ограниченията за замърсяване в ЕС, като средностатистическият автомобил излъчва седем пъти повече азотен окис отколкото европейските правила позволяват. Разкритията, че VW е използвал „коригиращи устройства“ в тестовете, за да понижи изкуствено отчетените емисии на азотен окис и други замърсители, ясно подчерта важността на проблема.
Но в очевиден намек, че американските регулатори имат скрити мотиви по отношение на разследването на германския производител, писмото на Госн казва: „Разбираме, че САЩ иска да оспори водещата роля, която европейските производители имат в цял свят в тази индустрия, създаваща работни места по цялата верига на доставки в Европа“.
Източник от ЕС описва идеята, че регулаторите целят да се докопат до европейските автомобилни производители, като абсурдна. Грег Арчър, програмен мениджър за сектора в неправителствената организация Transport and Environment, който работи интензивно по проблеми с дизелово замърсяване, казва: „Макар че производителите на автомобили твърдят, че дизеловите коли вече са чисти, те искат от министрите в индустрията да отложат прилагането на новите правила за емисиите по отношение на новите продажби. Време е производителите да изчистят както действията си, така и автомобилите си“.
Писмото на ACEA, подписано от Госн и с дата 29 септември, изглежда е далечен опит да се преобразува дневният ред на ЕС за емисиите от превозните средства. В даден момент Госн се оплаква на министрите, че „сегашният дебат, свързан с използването на „коригиращи устройства“ ,се бърка с важните обсъждания за това как по-добре да се измерват действителните излъчени емисии“.
Според него резултатът от обсъжданията може да повлияе на огромен брой дизелови автомобили, произвеждани в Европа.