Спорът за заплащането между германския синдикат на пилотите Vereinigung Cockpit (VC) и ръководството на германската авиокомпания Lufthansa, които са в открит конфликт от повече от една година, навлезе в нова фаза, след като късно в понеделник стана ясно, че след обявената за вторник стачка ще има стачни действия и в сряда, предаде Ройтерс.
Общо 84 полета на дълги разстояния от общо 1500 полета ще бъдат анулирани във вторник, което представлява малко под половината от 170-те полета на дълги разстояния, планирани обикновено от Lufthansa. Отменените полети потеглят или са за Франкфурт, Дюселдорф и Мюнхен.
Според Cockpit ръководството на компанията не проявява желание за постигане на споразумение. Затова сдружението си призовава членовете си да стачкуват също между 00,01 ч. и 23,59 ч. в сряда /22,01 ч. по Гринуич във вторник и 21,59 ч. по Гринуич в сряда/. И докато стачката днес се отнася само до полетите на дълги разстояния и е 13-ата за 18 месеца на конфликт между синдиката и ръководството на концерна, то стачните действия в сряда касаят и полетите на нискотарифния филиал на Lufthansa – GermanWings. Тази стачка ще засегне и полети на къси и средни дестинации, потеглящи от германски градове, посочва Cockpit.Така е твърде вероятно да бъдат засегнати и полетите до София.
Двете страни спорят преди всичко за условията за излизане в пенсия на пилотите. След катастрофата със самолета на GermanWings във френските Алпи през март стачните действия бяха преустановени, а преговорите - подновени. Сега обаче синдикатът твърди, че е направил големи отстъпки, но ръководството не проявявало разбиране и затова не е постигнато съгласие.
За ефектите от подновените протести засега няма конкретна информация, добавя икономическата телевизия N-Tv. Lufthansa планира всекидневно около 1500 полета, повечето от които на средни и къси разстояния.
Основната ябълка на раздора продължава да бъде концепцията за свиване на разходите Wings. В конкурентната битка с редица други съперници Lufthansa възнамерява да предостави нискотарифни полети по повече дестинации. Но персоналът на Wings няма да бъде заплащан по тарифите на Lufthansa, а по по-ниски. Проблем са и преходните заплащания при пенсиониране за около 5 400 пилоти в групата. Авиокомпанията възнамерява да праща пилотите си в пенсия най-рано на 60 години, вместо досегашните 55 години, а пилотите се противят на това решение.
Сега те могат да се оттеглят на 55 години, като получават 60% от заплатата си през следващите 10 години. Наскоро обаче Европейският съюз промени правилата за лицензиране на летците и им позволи да работят до 65 години. Профсъюзът, който представлява 5 400 служители на Lufthansa и GermanWings, настоява за запазване на настоящите правила.
По време на предишните стачки концернът успя да предупреди навреме пътниците и да избегне хаоса, като ангажира пилоти, заемащи други длъжности в компанията.