fallback

Как Германия планира да пребори стачките

Бундестагът прие нов закон за ограничаване на стачните действия на по-малките синдикати

16:23 | 22.05.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Колективното трудово договаряне е „висша ценност", обича да казва германският канцлер Ангела Меркел (CDU). Обяви го и през тази седмица - за пореден път. „То е защитено от конституцията, както и е защитено от всякаква правителствена намеса", заяви говорителят на Меркел Щефан Зайберт малко преди профсъюзът на германските машинисти GDL да прекрати засега стачката.

В това твърдение по същество са убедени почти всички юристи в Германия, независимо дали са специалисти по конституционно или трудово законодателство. Така, отвъд границите на работодателски организации и синдикати, едва ли може да се намери независим адвокат, който да счита новия закон за колективното договаряне за законово допустим. Бившият президент на Федералния конституционен съд Ханс-Юрген Папир е един от малкото, които одобряват регламентите, които в петък Бундестагът прие.

Става дума за закон, който ще ограничи влиянието на по-малките синдикати, чиито стачки парализираха жп и авиотрафика през последните месеци заради спорове за заплати, пише Frankfurter Allgemeine Zeitung. 

„Една компания, едно споразумение за заплатите. Това е принцип с дълга традиция в Германия и според мен е добър принцип", заяви министърът на труда и социалната политика Андреа Налес пред парламента. Според нея течащите в момента преговори с помощта на медиатори между GDL и Deutsche Bahn са именно в духа на закона. Текстът бе приет с широко мнозинство в поименно гласуване - 448 депутати гласуваха за закона, 126 – против него, а 16 парламентаристи са се въздържали. Законът ще бъде обсъден от горната камара на германския парламент (Бундесрат) на 12 юни и се очаква да влезе в сила през юли.

Той обаче e доста спорен от гледна точка на трудовото и конституционното право, отбелязва Spiegel. Той предвижда в  компании с няколко договора за възнагражденията на една и съща  група служители да важи само договорът, сключен от синдиката с най-много членове. На негова основа съдилищата ще могат да забраняват стачки по спорове за заплатите, обявени от по-малките синдикати. Така различни по размер колективни договорки в рамките на едно и също предприятие и група служители вече няма да се допускат.

Подобни текстове се дискутират от години в Германия, но вероятно ексцесиите, предизвикани от последната стачна вълна на GDL са ускорили процеса, пише FAZ.  

Според опозиционните партии Левите и Съюз90/Зелени законът посяга на правото на стачка, с което се нарушава конституцията. 

Синдикалното обединение DBB, част от което е профсъюзът на машинистите GDL, заяви от своя страна, че ще сезира Конституционния съд.

В GDL членуват 20 000 машинисти от жп оператора Deutsche Bahn и обявените от синдиката стачки парализираха дейността на цялата компания, която има 200 000 служители. Девет стачки, проведени за период от 10 месеца, засегнаха 5,5 милиона души, които всеки ден пътуват с влак, както и икономически сектори, разчитащи на товарните жп превози. Според оценки на икономисти стачките са стрували на германската икономика до 100 млн. евро дневно. Големи икономически щети нанесоха и стачките в авиопревозвача Lufthansa.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:00 | 05.09.22 г.
fallback