Железопътната стачка в Германия е прекратена преждевременно, съобщиха синдикатът на машинистите GDL и операторът Deutsche Bahn, цитирани от DPA. Двете страни са се съгласили след преговори през нощта да проведат нови преговори с помощта на независими медиатори.
Очаква се стачните действия да спрат поетапно днес, а до 19.00 часа местно време (20.00 часа бг. време) дейността на железницата да бъде възстановена до нормалните си равнища.
Сега решение в трудовия спор ще търсят двама независими и външни за спорещите страни медиатори. От страна на Deutsche Bahn това е политикът от SPD и бивш премиер на провинция Бранденбург Матиас Плацек, а интересите на синдикалната организация ще брани премиерът на провинция Тюрингия Бодо Рамелоу. Първата среща за обсъждане на позициите и евентуално намиране на решение е насрочена за идващата сряда. Очакванията са процесът да продължи три седмици.
Днес стана ясно, че в продължение на два дни е имало тайни предварителни разговори между председателя на GDL Клаус Веселски и директора по персонала на Deutsche Bahn Улрих Вебер. Бившият федерален съдия Клаус Беплер е модерирал преговорите. „Ние сме много облекчени, нашите клиенти и служители може да дишат спокойно", заяви сега Беплер, цитиран от DPA. „Преговори и медиация – това се иска сега, а не само стачки. Най-важното е в компанията да има малко спокойствие“, добави той. „След почти една година, прекарана в търговски спорове, напрежението в деветата трудова стачка може да разсече гордиевия възел", каза още Беплер.
Машинистите на товарни влакове преустановиха работата си във вторник, а тези на пътнически влакове ги последваха в сряда. Това бе деветата стачка в германския жп транспорт от началото на септември миналата година, като не бе обявено кога ще приключи, а само, че ще е по-дълга от последната, която продължи осем дни.
Шестдневна стачка, състояла се по-рано този месец, бе най-дългата в 21-годишната история на Deutsche Bahn AG. Тя засегна милиони пътници и предизвика огромни щети за икономиката. Щетите от последната железопътна стачка може да набъбнат до 750 млн. евро, прогнозира тогава икономическият експерт Щефан Кипар от BayernLB. В резултат на това темпът на нарастване на брутния вътрешен продукт на Германия през второто тримесечие може да бъде по-нисък с около 0,1 процентни пункта от досега предвижданото, смята Кипар.
GDL настоява за увеличение на заплатите с 5%, а работната седмица да бъде намалена до 37 часа от сегашните 39. Освен това синдикатът иска да придобие правото да преговаря от името на други служители на железниците, като например хостеси и кондуктори.
Спорът за заплащането, условията на труд и на силата на самия профсъюз причиняват сериозни затруднения в Германия, където около 5,5 млн. души на ден се придвижват с влак, а една пета от товарите - 620 000 тона на ден - се превозват с железопътен транспорт. Според Федерацията на германските индустриалци (BDI) стачката може да струва около 100 милиона евро дневно на икономиката на страната и да подкопае репутацията ѝ като промишлен и логистичен център. Вижте и галерията на Investor.bg