Откакто в края на 2001 г. европейските министри на отбраната подписаха поръчката на близо 200 военни транспортни самолета, с тях имаше поредица от премеждия и забавяния. Проблеми с двигателите, с електрониката и стабилността на корпуса първоначално бяха причината за закъсненията на доставките. След това имаше и допълнителни разходи в размер на около 5 млрд. евро, които почти доведоха до крах на проекта. През януари главният изпълнителен директор на Airbus Том Ендерс се извини за авариите по време на развойната дейност за модела A400M.
А сега дойде и катастрофата през уикенда в Испания. По време на изпитателен полет над Севиля самолет от този тип се разби само 15 минути след излитането си. Четирима от членовете на шестчленния екипаж починаха, а другите двама са сериозно ранени и спасени от горящите останки.
Единият от спасените е заявил, че е имало проблеми с двигателя, съобщава Spiegel Online. Служител на Airbus е информирал властите, че малко след излитането се е стигнало до повреда в двигателите.
В понеделник инвеститорите реагираха негативно на развоя. Цената на акциите на Airbus се сви с над 4% на борсата във Франкфурт. Търгуваните в Париж книжа се обезцениха с около 5%.
Заради инцидента губещ е и доставчикът на двигателите MTU, чиито акции се обезценяват с 1,5 на сто. Още през 2007 г. MTU бе обвинен за забавянето в доставките на машините заради бавното разработване на двигателя.
Досега Airbus не е успял да спечели пари от проекта за A400M. До този момент са били доставени едва 12 машини от този тип. През тази година трябва да бъдат доставени още между 14 и 18 броя.
Повечето клиенти обаче изказват недоволство от самолетите. Така например германското Министерство на отбраната изброява общо 161 недостатъка за доставения с четиригодишно закъснение самолет A400M. Липсвала защитна система за опасни атаки, имало и ограничения за преноса на персонал и материали, както и по отношение на височината на полета. A400M може да транспортира товар до 37 тона и може дори напълно зареден да лети над 30 000 км.
Airbus сякаш е преследван от лош късмет. Последните месеци бяха поредица от нещастни случаи. В края на декември самолет от типа A320 на AirAsia се разби. В края на март и A320 на Germanwings бе свален от самия пилот в Алпите. Този инцидент обаче не е свързан с технически проблеми на самолета.