AstraZeneca Plc, втората по-големина фармацевтична компания във Великобритания, заяви, че печалбите й за първото тримесечие отчитат спад, съобщава Bloomberg. Причините за това са от една страна по-слабите продажби на две от най-популярните й лекарства – Nexium и Crestor, а от друга – валутните колебания, които също се отразяват на приходите.
Част от печалбата е спаднала със 7% - от 1,47 млрд. долара, или 1,17 долара на акция, преди година до 1,37 млрд. долара, или 1,08 долара на акция, казва компанията в свое изявление. Общият размер на приходите възлиза на 6,06 млрд. долара, като миналата година те са били с 40 млн. долара повече.
Продажбите на две от най-продаваните лекарства на AstraZeneca – Nexium и Crestor – спадат заради изтичането на патентите им. В същото време приходите от по-новите лекарства растат с по-бавно темпо от това, което анализаторите прогнозираха. Продажбите ще се свият през тази и следващата година преди отново да отбележат ръст през 2017 г., когато новите лекарства ще вдигнат приходите, заявява AstraZeneca.
Продажбите на Nexium спаднаха с 31% до 644 млн. долара през първото тримесечие, въпреки че надвишиха прогнозите от 589 млн. долара.
AstraZeneca е изправена пред трудности в изпълнението на краткосрочните си цели и обещанието на главния изпълнителен директор Паскал Сорио за увеличение на годишните приходи от 26 млрд. долара за миналата година на 45 млрд. долара до 2023 г.
Във връзка с това в момента AstraZeneca провежда 72 онкологични проучвания. Тя има за цел да представи за одобрение AZD9291, лекарство за лечение на рак на белите дробове на стойност 3 млрд. долара.
AstraZeneca търси и други източници на приходи, в това число и пазарни партньорства. През миналия месец компанията обяви, че базираната в Токио Daiichi Sankyo Co. ще продава в САЩ тяхното лекарство Movantik в замяна на 200 млн. долара аванс и до 625 млн. долара от продажбите.
Подобни споразумения обаче може и да не са най-добрата стратегия, твърди Алистър Кемпбъл, анализатор в Berenberg. Според него приходите са се повишили благодарение на частичната продажба на някои лекарства, но тези действия предизвикват опасения дали компанията не ползва дългосрочни възможности, за да гарантира краткосрочните си печалби.
AstraZeneca потвърди прогнозата си за спад в приходите от максимум 10% през 2015 г., при постоянни обменни курсове, като основната печалба на акция ще се увеличи също с до 10% на същата база.
Сорио направи прогнозата за продажбите на компанията миналата година, когато успешно преодоля опита на Pfizer да погълне AstraZeneca за сумата от 117 млрд. долара. През миналия месец компанията заяви, че до 2023 г. новите й лекарства срещу рак може да генерират една четвърт от продажбите, след като през миналата година те съставляваха само 12%.