fallback

Магистралната такса в Германия ще струва 130 евро годишно

Чужденци ще могат да плащат по-краткосрочни такси от между 5 и 30 евро за период от 10 дни до 2 месеца

17:05 | 27.03.15 г.
Автор - снимка
Създател

Германският Бундестаг одобри предложението за въвеждане на магистрална такса от 130 евро годишно след 2016 г., съобщи DPA.

Мярката е силно оспорвана, тъй като се твърди, че тя е несправедливо насочена към чужденците и може да наруши европейското законодателство. За да не се наруши еднозначно то, бе прието германски шофьори също да плащат таксата, но тя да бъде компенсирана чрез намаляването на автомобилния им данък.

Чуждестранните шофьори  ще могат да плащат и по-краткосрочни такси от между 5 и 30 евро за период от 10 дни до 2 месеца. 

Предложението бе на министъра на транспорта Александър  Добринт и неговата партия Християнсоциален съюз (ХСС), въпреки че по-голямата консервативна сила - Християндемократическият съюз (ХДС) на Ангела Меркел и коалиционният партньор Германска социалдемократическа партия (ГСДП) дълго време бяха скептично настроени.

Двете партии вкараха проектозакона в дневния ред на Бундестага въпреки критиката на опозицията. Двете коалиционни партии вкупом гласуваха за текста, а Левицата и Зелените – против. Обикновено всички парламентарни фракции заедно определят дневния ред. Причината за конфликта сега бяха последните промени в текста, които са били внесени през уикенда. 

Сега винетка за кратък срок за чуждестранни шофьори ще струва, според екологичните показатели на автомобилите, 5, 10 или 15 евро. Първоначално бе планирана една единна такса от 10 евро за 10 дни. Освен това личните данни на шофьорите ще бъдат пазени за срок от една вместо три години. Две години след старта на системата ще бъде извършен контрол над приходите и разходите. 

Меркел и ГСДП се съгласиха с проекта, при условие че таксата отговаря на европейското законодателство, забраняващо дискриминацията срещу чуждестранни граждани.

Според транспортния министър новата такса ще вкарва в държавната хазна допълнително около 500 млн. евро годишно, които ще бъдат инвестирани в транспортна инфраструктура. ХСС отдавна настоява чуждестранните шофьори да плащат магистрални такси, тъй като според партията не е справедливо чужденците да пътуват безплатно по германските пътища, докато германците трябва да плащат магистрални такси в съседни страни  като Австрия, Швейцария и Франция.

Критика за новите правила дойде и от Европейския парламент. Председателят на транспортната комисия в ЕП Михаел Крамер заяви, че таксата за чужденци противоречи на европейските правила. „Тя противоречи и на конституцията на страната“, добави той. 

Законът ще бъде разгледан от Съда на Европейския съюз.  През Германия минава трафикът в направление "Север-Юг" от Скандинавия до Италия, както и в направление "Изток-Запад" от  Франция към Полша. Камионите вече плащат такси на изминат километър. 

За въвеждането на винетки или тол такси за чуждестранни автомобили се заговори през ноември 2013 г. в хода на преговорите за сформирането на новия германски кабинет. Държавата ще изисква "адекватен принос от притежателите на нерегистрирани в Германия автомобили", бе записано в текста на споразумението между двата водещи коалиционни партньора – Християнсоциалния съюз (CSU) и Германската социалдемократическа партия (SPD).

 
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:00 | 14.09.22 г.
fallback