На фона на изясняващите се причини за катастрофата на Airbus A320 на нискотарифната германска авиокомпания Germanwings във френските Алпи, дъщерната на Lufthansa компания ще трябва да изплати високи обезщетения за около 150-те жертви. Специалисти очакват сумата да надхвърли стотици милиони евро, а главен застраховател на самолета е мюнхенската Allianz, пише германският Die Welt.
Всеки самолет се застрахова почти като автомобил, само че сумите, за които става въпрос, са много по-високи. Има класическа каско застраховка, която поема директно щетите на машината, а при тотална щета, като при катастрофа, заменя стойността ѝ. Размерът на застраховката на Airbus обикновено е около 100 млн. евро.
Стойността на застраховката за отговорност на въздушните превозвачи обаче може да бъде в близост до 1 млрд. евро. Тази застраховка поема отговорността за обезщетенията за пътниците и багажа им. Тя ще поеме и обезщетенията за близките на жертвите след самолетната катастрофа.
В случая на Germanwings ще бъде засегнат и Allianz, но не само. Зад нея седи консорциум от няколко застрахователи, които ще поемат част от загубата. Сред тях е и HDI-Gerling. Такива рискови пулове са доста разпространени, за да се разпредели натоварването между няколко компании. Първичните застрахователи прехвърлят такива големи рискове най-вече на презастрахователи.
Поделението за индустриални застраховки на Allianz - Allianz Global Corporate & Specialty, се изказва доста предпазливо за инцидента. „Не би било уместно на този етап да коментираме това трагично събитие. Не можем да кажем нещо повече от това, че нашите мисли са със засегнатите от тази трагедия", казва говорителката на компанията. „Ние сме готови да помогнем на нашите клиенти по най-пълния и възможно най-бързия начин, и работим в тясно сътрудничество с другите участващи застрахователите".
„Нашето съчувствие е насочено към семействата на жертвите, ние правим всичко, за да помогнем небюрократично и ясно на семействата на жертвите. В първоначална оценка, като съзастраховател, ние предполагаме, че обезщетенията ще бъдат голяма загуба за нас в нашия сегмент на застрахователната индустрия, вероятно нетно поне няколко милиона евро", поясняват от HDI-Gerling, дъщерна компания на Talanx.
Сумата за застраховката за отговорност за всеки пътник варира в различните страни. Особено високи са сумите за пътници от САЩ, защото в САЩ може да се предявяват високи претенции, особено ако може да се докаже умишлено или небрежно поведение на авиокомпанията.
С Варшавската конвенция от 1929 г. за превози в международния въздушен транспорт се направи опит да се въведат стандарти – като лимитът за отговорност за всеки пътник бе ограничен до 75 000 долара, независимо от това дали авиокомпанията е виновна за инцидента, или не. Споразумението днес се счита като остаряло и многократно е било допълвано с нови договори. Наскоро то бе допълнено с нова конвенция от Монреал, която увеличава възможността за изплащане на нанесени щети до около 140 000 евро, ако авиокомпанията не носи вина за катастрофата.
Въпреки това, ако може да бъде установена вина на авиокомпанията, или дори и най-малката небрежност, исковете за обезщетение за вреди по принцип са неограничени, но трябва да бъдат доказани. „В 99 процента от всички случаи се случва това. Защото за авиокомпанията почти винаги е невъзможно да докаже, че няма абсолютно никаква вина за катастрофата", казва професорът по право на въздушния транспорт Волф Мюлер-Ростин.
Веднага след като бъдат установени оживелите бенефициенти, в рамките на 15 дни се дължат най-малко 20 000 евро. „С тях трябва да бъдат покрити първите финансови извънредни ситуации", казва Мюлер-Ростин. Но докато се получат всички пари, може да минат няколко години. Спорът в съда може да се проточи до десет години, смята той.
Сумите за исковете за единично лице варират силно. „Сумата не може да бъде лесно означена“, казват от Съюза на застрахователите на Германия. Решаващи са условията на живот, професията и възрастта на жертвата. Какви са били досегашните доходи и очакваните бъдещи печалби, дали жертвата има деца, или има задължения за издръжка към друго лице?
Общото правило е, че исканията за обезщетение на близките на деца са по-ниски от тези на възрастните. „Това е известна несправедливост за правната система“, казва Мюлер-Ростин. Освен това няма да има претенции за болка и страдания, защото хората на борда са загинали веднага.
Застрахователите засега не дават оценки за потенциалните искове за обезщетения на жертвите. Въпреки това за 150-те жертви ще трябва да се изплатят милиони евро. Сравнително ниска обаче вероятно ще бъде сумата, която ще бъде платена от застраховката за въздухоплавателното средство. Машината е вече на 24 години и е направила повече от 46 700 полета. Може би за нея компанията ще получи няколко милиона евро.