През 2014 г. Русия неправилно е прилагала тарифите на Световната търговска организация (СТО) за редица продукти, показва нов доклад на Европейската комисия (ЕК). През август страната отговори на наложените санкции на Запада със забрана за внос на селскостопански и хранителни стоки – почти всички видове месо, млечни продукти, плодове и зеленчуци.
Москва предприе и програма за субсидиране на производителите на селскостопанска техника, което е в ущърб на европейските производители, имащи сериозен интерес към руския пазар.
Докладът преглежда търговските и инвестиционните бариери пред бизнеса в ЕС, налагани от шест стратегически партньора – Китай, Русия, САЩ, Индия, търговската организация Mercosur (Бразилия, Венецуела, Парагвай, Уругвай и Аржентина) и Япония.
В Брюксел отдавна коментират, че налагането на ограничения всъщност намаляват конкуренцията и вредят на нормалното развитие на световната икономика. По тази причина и ЕК работи активно за преодоляване на бариерите с помощта на различни търговски споразумения, отбелязва докладът.
Въпреки тези усилия в Индия например европейските компании все още изпитват сериозни затруднения за навлизане на пазара на IT продукти и битова електроника. През миналата година страната наложи и нови правила при етикетирането на козметичните продукти. На тях вече трябва да е описано дали продуктите са от растителен произход.
Наложена беше и забрана за тестове на продуктите върху животни, което може да се окаже проблем пред европейските производители, защото козметичните продукти все още съдържат някои съставки, които се изпитват върху животни и тяхната замяна на този етап не е възможна.
Китай пък налага сериозни рестрикции върху чуждите инвестиции. Властите продължават да смятат, че само разработената в Китай технология за сигурност на информацията е „сигурна“, което е бариера пред чуждите компании, които разработват апликации за IT сектора.
Япония не е въвеждала нови бариери от началото на преговорите по Споразумението за свободна търговия (FTA), но въпреки преговорите по Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (TTIP) със САЩ все още съществуват пречки пред европейските компании.
Безпокойство буди кампанията в подкрепа на местните продукти и услуги „Купете американското“, както и трудностите по опазването на интелектуалната собственост – основно географските обозначения на ЕС за храни и напитки. В доклада се посочва, че в TTIP всъщност има визирани възможности за по-добра защита на тези обозначения.