fallback

Бизнесът с #JeSuisCharlie

Едва седмица след покушението над сатиричното издание мърчъндайз машината се движи на високи обороти

10:21 | 16.01.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След атентата в Париж от миналата седмица цяла армия от търговци се опитва да направи сериозни печалби от паметта на мъртвите. Стотици предлагат в Ebay издания на списанието Charlie Hebdo. Предлагат се и редица странни продукти с надписа Je Suis Charlie.

Така например потребителят Ricardo4498 очевидно е напълно сериозен, когато предлага първото издание на Charlie Hebdo след кървавата терористична атака за 80 000 евро в Ebay. На будките нормалната цена е три евро. Той старателно се опитва да подмами потенциалните купувачи със „щедрото предложение“ за безплатна доставка с препоръчана поща. Връщане на парите при размисъл обаче е изключено, предава DPA.

Все още никой не е купил екземпляра на Ricardo4498. Но 38 потребители следят предложението му. В много други търгове в Ebay купувачи наддават за „Броя на оцелелите" с по няколкостотин евро. Разбира се, има и по-евтини предложения: за 2,99 евро всеки може да получи сканирано копие на корицата като PDF файл.

След бруталните атаки в Париж, които взеха 17 жертви, корицата на Charlie Hebdo се превърна в икона на свободата на словото, също както и лозунгът "Je Suis Charlie", с който милиони хора по света изразяват солидарност с жертвите. Но те се и продават доста добре. Едва седмица след нападенията мърчъндайз машината се движи на високи обороти. Армия от търговци се опитва да извлече печалби от почитането на паметта на мъртвите.

В Ebay вече се продават огромен брой лепенки, магнити, надписи, чаши, монети, поставки и др. с логото Je Suis Charlie. Има и часовници с верижка с надписа Je Suis Charlie. Да не забравяме и хипстер чанта с надпис Je Suis Charlie за 7,99 евро, която се появява като топ резултат в търсенето. Предлагат се и редица тениски с надписа, като с тях терминът „моден терор“ придобива съвсем ново значение.

Най-голямата истерия предизвиква самото списание. Броят от деня на нападението на 7 януари е купен на търг от купувач за 811 евро. По-добре се продават по-стари оригинални издания с карикатури на Мохамед на корицата. Един продавач иска за такъв брой 5000 евро. Победителят от друг търг е дал 10 100 евро за две оригинални издания от 2011 г. Едната корица показва мюсюлманин, който целува човек с тениска с надпис "Charlie Hebdo". На другата корица Мохамед заплашва читателите със „100 удара с камшик, ако не умрат от смях".

Много французи са отвратени от спекулата за сметка на мъртвите. Един предлага последния брой на Charlie Hebdo за 999 999 евро със заглавие на обявата „Трудно е да бъдеш купен от идиоти". Друг предлага броя дори за 10 милиона евро и отбелязва в описанието на продукта: „Мисля, че цените, които предлагат някои тук, са срамни. Всеки се нахвърля да прави пари".

Друг пък е ретуширал последната корица. Вместо „Всичко е простено“, на нея пише „Всичко може да се купи“. „Наистина ли е позволено всичко, само за да натрупаме някоя пара“, пише той. „Ако Чичо Бернар разбере, че смъртта му ще бъде от такава полза за спекулантите, би се обърнал в гроба. Вие не сте Шарли!“. Чичо Бернар бе псевдонимът на икономическия журналист Бернар Марис, който бе акционер в списанието и също стана жертва на атентата.

Комерсиализацията на трагичния случай може да е неприятна и за самата редакция на списанието. С кървавия атентат иначе лявото по симпатии издание попадна внезапно във всички новини и се превърна в хита на деня. За иначе критичното към капитализма списание обаче тази истерия може да представлява и финансово спасение. Ако преди атентата тиражът бе до 60 000 броя, сега се очаква последният брой да бъде отпечатан 5 млн. пъти. Това може да донесе печалба от около 8 млн. евро за изданието.

Всичко по темата четете тук!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:02 | 10.09.22 г.
fallback