Най-голямата компания от хранително-вкусовия сектор в света Nestle започва да усеща последиците от забавящата се конюнктура в индустриализираните държави и нововъзникващите икономики. В Европа продажбите на групата храни не растат и световният лидер на пазара е принуден да намали цените си. В развиващите се пазари на Азия и Океания търсенето на кафе, бонбони и готови ястия на швейцарската група вече не е толкова високо, колкото бе доскоро, предава Ройтерс.
Ключовият за Nestle ръст на органичните приходи за първите девет месеца на годината възлиза на 4,5%, докато преди година бе 4,7%. Той е съставен от 2,3% реален вътрешен ръст и 2,2% ръст вследствие на ценовата политика. Продажбите са в размер на 66,20 млрд. швейцарски франка, повлияни негативно от разликите във валутните курсове в размер на -7,5% заради силния франк, а ликвидациите без придобиваниятa допълнително понижават продажбите с -0,1%. Анализаторите очакваха органичият растеж да възлиза на 4,7% при продажби от 66,78 млрд. франка. След обявяването на резултатите акциите на Nestle се обезцениха с 1 на сто.
В зона Америка продажбите са в размер на 19,3 милиарда швейцарски франка, което представлява 4,8% органичен ръст, или 1,1% реален вътрешен ръст. В Северна Америка, където предизвикателната среда оказва влияние върху продажбите в категорията „Замразени храни“, компанията ще се опита да подобри бизнес резултатите. В Южна Америка потребителското търсене варира в различните региони и разликите в ценообразуването също повлияват на резултатите, като Бразилия отчита добри резултати във всички категории.
В Европа, където според Nestle потребителското доверие остава ниско, бизнесът отслабва преди всичко във Великобритания, Германия и Италия. В Испания, Португалия и Франция обаче концернът отчита ръстове. Като цяло продажбите на Стария континент са в размер на 11,1 милиарда франка при 1,0% органичен ръст и 2,0% реален вътрешен ръст. Въпреки предизвикателната икономическа среда Европа отчита положителен ръст благодарение на иновациите и фокуса върху премиум сегмента. Потребителското доверие остава крехко и икономическата обстановка прави ценовата политика по-трудна в този регион, отчита компанията.
В Азия слабост показва предимно китайският пазар. Като цяло в региона Азия, Океания и Африка продажбите са в размер на 13,4 милиарда франка, при 3,5% органичен ръст и 0,7% реален вътрешен ръст. Докато на много пазари в зоната е отчетен значителен ръст, политическата нестабилност в няколко държави оказва значително влияние. Ръстът, регистриран в зоната, е преди всичко благодарение на бизнеса с продукти в премиум сегмента като Nescafé Dolce Gusto. Milo, Maggi, кафето, чаят, както и подобрителите за кафе допринасят за ръста на възникващите пазари в региона. Филипините, Турция, Пакистан и много пазари в Африка са сред постигналите най-високи резултати. В развитите пазари от региона развитието на нови бизнес модели спомага Япония да постигне добри резултати, докато Океания изпитва трудности въпреки успешната реализация на нови продукти като нискомаслената сметана за готвене Carnation и храната за котки Felix.
Въпреки предизвикателната обстановка и с оглед на постигнатите до момента резултати компанията продължава да цели постигане на около 5% органичен ръст за цялата 2014 г.
„В контекста на предизвикателната търговска среда в световен мащаб ние постигнахме добър ръст на широка основа. Насочваме усилията си към постигане на добри резултати, но същевременно взимаме решения, които да променят и укрепят бизнеса ни и в бъдеще. Въпреки трудната икономическа среда и предвид прогнозите ни за годината, ние все още се стремим към органичен ръст в размер на около 5% за 2014 г. с повишение на маржа на печалбата, дохода от акция във фиксирани валути и ефективността на капитала“, казва Пол Булке, главен изпълнителен директор на концерна.
През миналата година за първи път от 2009 г. насам Nestle не успя да спази зададената цел за ръст от 5%. Булке реагира с продажбата на по-малки поделения. Така например Nestle се раздели с голяма част от дивизията за диетични продукти Jenny Craig. Продадени бяха и марката за спортна храна и напитки Power Bar и плодовите сокове Juicy Juice.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria on Air