fallback

ЕК разпределя близо 12 млрд. евро за инвестиции в транспортната инфраструктура

Това е първият транш от финансирането по специалния Механизъм за свързване на Европа

14:51 | 11.09.14 г.

Европейската комисия (ЕК) покани държавите от Европейския съюз (ЕС) да предложат проекти за подобряване на транспортните връзки на Стария континент, съобщават от Еврокомисията.

Крайният срок за представяне на проектите е 26 февруари 2015 г., а финансирането е в размер на 11,9 млрд. евро. Парите ще бъдат насочени към 9 главни транспортни коридора, така че транспортната мрежа да образува икономическия гръбнак на единния пазар на ЕС.

Резултатите от процедурата и отпуснатите средства за проектите ще бъдат обявени през лятото на следващата година, допълва се в съобщението.

Това е първият транш от финансирането за транспортната инфраструктура на ЕС, предвидено по новия Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe Facility). По него за новия програмен период (2014-2020 г.) са предвидени 26 млрд. евро, като приоритетни са проектите за железопътния и водния транспорт.

До 10 на сто от финансирането страните могат да отделят и за пътни проекти.

Новата основна мрежа, която трябва да бъде изградена до 2030 г., ще свързва 94 главни европейски пристанища с железопътни и пътни връзки, 38 ключови летища с железопътни връзки към големите градове, 15 хил. км железопътни линии, модернизирани за висока скорост, 35 трансгранични проекта, насочени към намаляване на пречките, посочват от Еврокомисията.

България разчита да получи над 400 млн. евро по линия на специалния механизъм за финансиране на транспортна инфраструктура. Със сигурност с пари по програмата ще се финансират ремонтите на жп линиите Драгоман – София – Елин Пелин и Видин – Медковец. Линията Драгоман – Елин Пелин ще е и първият проект, който ще подадем за финансиране по този механизъм. Алтернативно трасе е жп линията Русе-Варна.

Страната ни се надяваше да успее да изгради и част от магистралата от София до Калотина (в участъка от Калотина до Драгоман) с пари от специалния механизъм. Другата отсечка (Драгоман-София) най-вероятно ще бъде включена в програмата „Транзитни пътища VІ“.

Корабоплаването по Дунав, новата газова връзка с Гърция и тази със Сърбия, разширяването на газохранилището в Чирен и други проекти също ще разчитат на пари по специалния механизъм.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:41 | 08.09.22 г.
fallback