За лятната си почивка много европейци избират пътешествие с туристически кораб или дестинации, до които се стига с ферибот. Какво може да се направи обаче, за да станат тези пътувания по-безопасни? Финансирани от ЕС научни изследвания търсят решение на въпроса за по-лесна и по-безопасна евакуация при злополуки с големи пътнически кораби или пък предлагат нови стандарти при проектирането на кораби, информира Европейската комисия.
Например проектът „Линкей“, за който ЕС предоставя 2,5 милиона евро до 2015 г., има за цел коренно да промени сегашната практика за справяне с извънредни ситуации.
„Разработихме новаторски безжични електронни етикети, които могат да се поставят в спасителните жилетки, за да може лесно да се установи местоположението на хора във вътрешността на кораба“, заяви д-р Анастасис Кунудес, технически ръководител и главен изпълнителен директор на SignalGeneriX, един от партньорите в проекта. Така в случай на евакуация отговорниците по безопасността ще знаят точно къде се намира всеки пътник и член на екипажа.
Изследователите са разработили и радарно устройство, което открива точното местоположение на пътници, попаднали във водата.
Технологията може да се използва и за да се наблюдава здравословното състояние на пътници с помощта на специални гривни или за знаят родителите къде са децата им на големите туристически лайнери, с които понякога пътуват хиляди пътници, екипаж и персонал.
В начинанието участват 15 организации от Германия, Гърция, Италия, Испания, Кипър, Обединеното кралство и Швейцария.
През 2012 г. приключи проектът GOALDS, по който са създадени нови разработки, за да се повиши безопасността на големите туристически лайнери при сблъсък или засядане. Благодарение на новите проектантски решения вероятността корабите да не потънат след засядане или сблъсък се повишава с 20%.
Резултатите вече са предоставени на Международната морска организация, за да се усъвършенстват нормите за безопасност и изчисленията за туристическите лайнери. Проектът е част от пакет научни изследвания за подобряване на морската безопасност, финансирани от ЕС.
За този проект по линия на ЕС са осигурени близо 3 милиона евро. В него участваха 19 участници от девет държави, а координатор е Националният технически университет в Атина.
Двата проекта са финансирани по Седма рамкова програма за научни изследвания и технологично развитие (2007 - 2013 г.).
С новата програма „Хоризонт 2020“ се очаква да продължи финансирането на такива научни разработки.