fallback

Винетката за германските пътища ще струва средно 88 евро

Австрия и Холандия заплашиха с правни действия срещу новия германски закон

18:08 | 07.07.14 г.
Автор - снимка
Създател

За използването на германските пътища чужденците ще трябва да плащат по средно 88 евро на година според плановете за въвеждането на пътни такси за автомобили. Това поясни министърът на транспорта Александър Добринд при представянето на насоките на новия проектозакон. Данъкът ще се събира от 2016 г. за всички автомобили под 3,5 тона. Такса според концепцията на министъра ще се събира и и от всички собственици на мотоциклети, които се движат по германските пътища.

Размерът на таксата ще зависи от еко класата на всяко превозно средство. За тежки луксозни седани таксата според Добринд може да е около 100 евро на година, за малките кола – около 24 евро. Изключени от таксите са превозни средства от 3,5 до 7,5 тона, като например караваните.

За да може проектът да е в съответствие с правото на ЕС, всички германски собственици на автомобили и мотоциклети ще трябва също да плащат таксата. Тъй като в същото време обаче данъците за моторните превозни средства ще бъдат намалени, на нито един германски притежател на автомобил или мотоциклет няма да му се наложи да плаща повече, обеща Добринд. „Няма да има допълнителна тежест за германските шофьори“, каза министърът. 

Според сегашните планове винетката автоматично ще се изпраща веднъж годишно по пощата на германските шофьори. Чужденците ще трябва да купуват стикерите за предното стъкло по интернет или от бензиностанции. Ще има и краткосрочни винетки за десет дни или два месеца.

Според изчисленията на транспортното министерство новата такса може да вкара в бюджета допълнително около 625 млн. евро. Експерти считат, че годишната дупка за инфраструктурните инвестиции възлиза на 5 до 7 млрд. евро.

При представянето на проекта Добринд сигнализира разбиране към искането на някои провинции да задържат за себе си част от приходите. Каква част в края на краищата ще влезе в касите на провинциите, ще бъде изяснено по време на предстоящите преговори за фискалните отношения между федералното и провинциалните правителства.

От редиците на опозицията дойде силна критика към проекта на министъра. „Добринд се опитва така да структурира приходите, че да плащат само чужденците. Тази система не съществува никъде по света и в крайна сметка ще доведе до по-голяма бюрокрация“, заяви председателят на фракцията на Зелените Антон Хофрайтер пред N-tv.

Коалиционният партньор в правителството SPD също сигнализира сдържаност преди представлението. "Партията ще разгледа идеята на г-н Добринд критично, когато имаме конкретните данни. От значение ще е всеки детайл“, заяви Зьорен Бартол. 

Притеснения може да има и в Брюксел. Европейската комисия настоява, че чуждестранните водачи не трябва да са в неравностойно положение. Еврокомисарят по транспорта Сийм Калас е и срещу това таксата за винетки да се начислява директно с данъка върху моторните превозни средства. Австрия и Холандия пък вече заплашиха с правни действия срещу германския закон. 

За въвеждането на винетки или тол такси за чуждестранни автомобили се заговори през ноември в хода на преговорите за сформирането на новия германски кабинет. Държавата ще изисква "адекватен принос от притежателите на нерегистрирани в Германия автомобили", бе записано в текста на споразумението между двата водещи коалиционни партньора – Християнсоциалния съюз (CSU) и Германската социалдемократическа партия (SPD).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:13 | 14.09.22 г.
fallback