Въпреки че икономиките в Европа отново започнаха бавно да растат, частните банки все още са далеч от възстановяването си. До този резултат достига докладът Retail Banking Radar на консултантската компания AT Kearney. Изследването обхваща 104 търговски банки в 24 европейски страни и показва, че резултатите на банките продължават да бъдат под предкризисното равнище. 4500 банкови клонове са били затворени през 2013 г. в Европа – три пъти над обикновеното равнище, става ясно от доклада. За последните шест години до 2012 г. банките са съкратили седем процента от всички свои служители - общо повече от 250 000 души е трябвало да напуснат работните си места. Тенденция, която продължава и през 2013 г. През миналата година още 1,5% от всички работни места в банковия сектор в Европа са били загубени. Благодарение на това обаче се повишава друг показател – приходите от продажби на един зает се увеличават до малко над 218 000 евро на година.
Мерките за преструктуриране засега не оказват силно влияние върху съотношението разходи към приходи. В момента то възлиза на около 61 процента. „Интересен факт е, че нашите резултати не показват почти никаква връзка между намаляването на числеността на персонала и разходите, въпреки че разходите за персонал в повечето европейски търговски банки съставляват най-малко половината от общите им разходи", обяснява Андреас Прац, партньор в AT Kearney.
Съкращаването на работни места е предизвикателство и за новонаетите работници и служители. „Средностатистическият офис сега е отговорен за много повече хора, отколкото в миналото, и обслужва около 5000 клиенти, което е с почти 18% повече, отколкото през 2008 г.", казва Даниела Чикова, партньор в AT Kearney и един от авторите на проучването.
И приходите от клиент също стагнират. За една година те са се увеличили само с едно евро до 668 евро на година. При това частните спестявания продължават да растат. Заради ниските темпове на растеж при продуктите на капиталовия пазар в застой са и приходите от комисиони. Като цяло приходите от лихви през 2013 г. правят около 70 на сто от общия размер на приходите на изследваните банки - малко по-нисък дял в сравнение с този от миналата година.
По отношение на печалбата от клиент банките все още са далеч от предкризисните нива. На 127 евро възлиза средната печалба за един клиент на европейските банкови институции. А някои са на загуба. Въпреки че южноевропейските банки в последно време се намират в преструктуриране, повечето от тях натрупват загуби с всеки клиент. В Португалия средната загуба на клиент възлиза на 160 евро, в Италия - дори на 279 евро на клиент.
Все пак има и положителна новина - разходите за провизии започват да спадат. Според новите разпоредби за испански и италиански банки през 2012 г. 24 на сто от приходите са заделяни за провизии. През тази година този дял може да се свие чрез намаляване на старите задължения и по-разумно инвестиране и кредитиране до около 16 процента. Въпреки това обаче рискът за тези банки остава висок поради новите икономически проблеми и високата безработица, особено в Южна Европа.
Развитието на банките се различава все още ясно на регионален принцип. Докато институциите в Скандинавия и Швейцария продължават да осигуряват високо ниво на печалба, то ръстът и маржовете в Западна Европа спадат. Онлайн банки, но също така и търговци на дребно, увеличават натиска с конкурентни услуги.
Перспективите обаче дават повод за надежда – продължаващото възстановяване на конюнктурата ще доведе до ръст на лихвените маржове и по този начин – на приходите. С очакваното възстановяване на пазара на труда през следващите години ще са нужни и по-ниски провизии. С това банките няма да станат значително по-печеливши, защото инвестициите в нови бизнес модели са все още високи, пишат авторите на изследването.
За да генерират устойчиви печалби, банките ще трябва да намалят разходите си още повече и да проверят своята клиентска база, за да идентифицират печеливши групи клиенти. Освен това институциите трябва да се съсредоточат върху по-малко филиали, където да проправят пътя пред новите технологии, препоръчват консултантите от AT Kearney. Цифровизацията ще доведе до трайна промяна в бизнес модела, а онлайн и офлайн обслужването на клиентите ще трябва да бъдат по-тясно свързани, пишат експертите.
Развитие на банковите клонове в Европа през 2013 г.