Най-силният сезон за пазара на първични публични предлагания (IPO) в Европа от близо седем години показа признаци на охлаждане. Това се случи, след като в четвъртък инвеститорите принудиха търговеца Fat Face да се откаже от излизането си на борсата, а британската застрахователна група Saga да оцени IPO-то си при най-ниския ценови диапазон, пише Financial Times.
Още един сигнал за спадащия инвеститорски апетит към предлагането на акции е решението на Apax Partners да продаде Travelex – британската форекс компания, вместо да осъществи планираното листване за 1 млрд. долара. Продавачът води преговори с купувач от Близкия изток, споделят запознати лица.
Същевременно американските инвеститори, които миналата година подпомогнаха за разпалването на пазара на първични публични предлагания в Европа, след като регионът започна да се съвзема, сега преразпределят по-малко средства към акциите на Стария континент.
Директорът на European financial sponsors group в Goldman Sachs Алистър Уорън изчислява, че притокът на американски капитали към европейските акции е спаднал от близо 10 млрд. долара на месец, отчетени преди година, до към 1 млрд. долара през април.
Институционалните инвеститори станаха по-взискателни след вълната от разочароващи IPO-та, измежду които попадат тези на Card Factory, Just Eat и AO World. Всички тези компании се търгуваха под дебютните цени.
„Качеството на компаниите, които искат да станат публични, сега е значително по-ниско в сравнение с преди 2-3 години“, споделя мениджърът на International Capital Appreciation Fund Сами Симнегар. „Това са нискокачествени, силно задлъжнели сделки, а изпълнителните директори, с които разговарям, не могат да повярват, че получават такива цени за акциите си.“
Bridgepoint, базираният в Лондон собственик на Fat Face, обвини „текущите условия на пазара на акции“, след като не успя да привлече достатъчен инвеститорски интерес към IPO-то на британския търговец.
Собствениците на книжата на Saga - CVC, Permira и Charterhouse, не продадоха нито една по време на предлагането, разкрива главният изпълнителен директор на застрахователната група Андрю Гуудсуел. Те вярваха, че цена от 185 пенса „значително подценява компанията“, твърди той.
Смяната на настроенията идва след подобна развръзка в САЩ, където инвеститорите са по-взискателни към компаниите, планиращи да станат публични, особено след разпродажбите на акции на биотехнологични компании, социални мрежи и компании, предлагащи облачни услуги.
Банкерите споделят, че вратата за листване не е затворена напълно, но инвеститорите се фокусират върху по-големите и бързорастящи компании, които планират IPO, загърбвайки малките и средните предприятия.
Въпреки това някои листвания предизвикаха сериозен интерес. Тазседмичният дебют на китайската онлайн компания JD.com в САЩ се случи при цена над определения диапазон. Планираното IPO-на британския търговец на намалени стоки B&M’s също се радва на завиден интерес, твърдят банкери.