Германската група за търговия на дребно Metro отчете сериозна загуба през второто тримесечие на фискалната си година. Концернът посочва четири основни причини за това развитие: продадения бизнес в Източна Европа на веригата си Real, негативни валутни ефекти, слаба среда и по-късния Великден.
Така компанията отчете оперативна загуба EBIT (преди лихви и данъци) от 233 милиона евро, след като преди година в счетоводните документи бе записана малка печалба от 1 млн. евро. Преди специалните ефекти загубата възлиза на 40 млн. евро. Нетната загуба е в размер на 269 млн. евро, след нетна загуба от 16 милиона евро през предходната година.
По отношение на приходите от продажби значително отрицателно въздействие са имали негативните валутни ефекти и късният Великден, който тази година се падна през април. Приходите са намалели със 7,6% до 14,3 милиарда евро. Коригираният спрямо валутни ефекти спад е от 4,7 на сто.
Главно поради липсата на Великден продажбите на МЕТРО GROUP в Германия спадат през първата половина на 2013/14 с 2,8% до 13,5 млрд. евро. През второто тримесечие отлаганего на Великден се отчита много ясно и приходите от продажбите спадат с 5,1% до 5,8 милиарда евро. Този негативен ефект може да се компенсира с добър бизнес покрай Великден през април.
Приходите в международния бизнес са намалели през първата половина на 2013/14 с 6,8% до 19,50 милиарда евро. Това се дължи на силни валутни и портфейлни ефекти. Преводът на приходите от страни извън еврозоната, особено в Русия и Турция, показва значителен отрицателен ефект заради силното евро.
Без да се вземат предвид валутните и портфейлните ефекти, приходите от продажбите са нараснали с 2,5%. По този начин националните подразделения са отчели оперативен ръст. През второто тримесечие на 2013/14 приходите от продажбите на Metro Group са се понижили с 9,2% до 8,5 милиарда долара. Без отчитане на валутните и портфейлните ефекти продажбите са нараснали с 2,5%.
В Западна Европa (с изключение на Германия) продажбите през първата половина на 2013/14 са отчели лек спад с 0,6% до 9,9 милиарда евро (в местна валута: -0,5%). Също поради късния Великден продажбите през второто тримесечие са с 1,4% под равнището от миналата година до 4,3 милиарда евро.
Заради продажбата на Real Източна Европа продажбите в Източна Европа през първата половина на 2013/14 се сриват с 14,8% до 7,8 милиарда евро. Без да се отчитат портфейлните ефекти, продажбите се увеличават в местна валута значително с 5%. Същото се отнася и за второто тримесечие на 2013/14. Без отчитане на портфейлните промени продажбите се увеличават в местна валута с 6,3%.
В Азия и Африка приходите от продажби през първото полугодие 2013/14 спадат с 0,7% до 1,9 млрд. евро. В локална валута обаче те растат с 5,5%. Ако не се вземе предвид затварянето на Media Markt в Китай и MAKRO Cash & Carry в Египет, то приходите биха се увеличили дори с 9,7%.
Същевременно Metro потвърди годишната си прогноза. Според нея дружеството очаква леко покачване на приходите от продажби. Печалбата преди специални елементи EBIT се очаква да възлезе на около 1,75 милиарда евро. Въпреки това негативните валутни ефекти вероятно ще натоварят резултата с двуцифрен милионен размер. За изпадналото в криза подразделение за електроника Media-Saturn Metro понижи прогнозата си. Тук коригираната EBIT се очаква да е на миналогодишното ниво, след като преди бе обещавано ясно подобрение в резултата. Само преди два дни главният изпълнителен директор на Media-Saturn Хорст Норберг подаде оставка, припомня Ройтерс.