Германските нискотарифни авиокомпании увеличават броя полетите и дестинациите си извън родната Германия, но в същото време цените започват да растат и това може да спъне желанието им за експанзия в Европа. Това става ясно от данните за развитието на индустрията през 2013 година, изготвени от Германския център по въздухоплаване.
В зимното разписание за 2014 година германските авиокомпании са увеличили с 10% броя на дестинациите си, спрямо началото на 2013 година, коментира директорът на института Петер Берщер, цитиран на сайта на институцията.
Данните сочат още, че полетите до Испания, например, растат с 28%, до Великобритания с 14%, а до Австрия – с 10 на сто. Включват се и нови дестинации, като например към Естония. В същото време авиокомпаниите закриват маршрути в Германия – броят на вътрешните дестинации намалява с 10 на сто.
На фона на тези данни обаче планираното разширение може да бъде ограничено от растящите цени на самолетните билети. През миналата година пътуването с германска нискотарифна авиокомпания е коствало между 70 и 160 евро. През 2012 година диапазонът се е движил между 60 и 120 евро.
Основното конкурентно предимство на компаниите от този клас е именно цената на билета. Те често летят до отдалечени, регионални летища, а не международните, имат ограничения за багажа – и ръчния, и този в багажното, но пък за минимална сума може да бъде посетена мечтана дестинация.
Затова и въпреки растящите цени нискотарифните компании обслужват почти 1/3 от пасажерите по летищата в Германия. По данни на Германския център по въздухоплаването през 2013 година пътуващите с нискотарифна авиокомпания са били 65 млн. от общо 203 млн. души, обслужени на терминалите на летищата в Германия. В страната има 26 международни и регионални летища.
Лидер на пазара на нискотарифни компании в Германия е Air Berlin с около 1,7 хил. полета седмично. Компанията държи 42% от пазара в страната.
На пазара в Европа лидер в този сектор е ирландската Ryanair, признават обаче авторите на доклада. Компанията осъществява 7,5 хил. полета седмично и държи 22% от пазара на нискотарифините услуги в Европа. Лондонското летище „Гетуик“ пък е сърцето на нискотарифната индустрия в Европа - оттам се осъществяват над 7 хил. полета на компаниите в сектора.