След санкциите срещу руски и украински официални лица Русия открито заплаши западните компании с контрамерки. Руските корпорации може да пренасочат бизнеса си в държави, които не участват в санкциите, предупреди ръководителят на руския петролен гигант „Роснефт“. И дори в самата Русия климатът за западната индустрия може да стане неприятен, обяви междувременно заместник-министърът на промишлеността в Русия.
„От гледна точка на бизнеса руските компании имат алтернативи за това къде могат да пренесат бизнеса си", цитират информационните агенции председателя на „Роснефт“ Игор Сечин. „Има една глобална икономика в света, в която Европа и САЩ отдавна нямат последната дума". Самата „Роснефт“ в началото на седмицата само един ден след референдума в Крим за присъединяване към Русия увеличи масивно участието си в италианския производител на гуми Pirelli, припомня Wall Street Journal.
Като реакция на референдума на Кримския полуостров САЩ и Европейският съюз решиха като начало да въведат санкции срещу руски и украински официални лица. Сред другите решения са и ограничения за пътуване и замразяване на чуждестранните активи на лица, за които се предполага, че са допринесли за дестабилизацията на ситуацията в Украйна и особено в Крим.
Независимо от това руският заместник-министър на промишлеността и търговията Алексей Ракхманов съобщи, че по-нататъшни санкции биха могли да влошат климата за западните компании, особено в автомобилната индустрия. „Ние много сериозно се постарахме през последните години да привлечем чуждестранни инвестиции, особено в руската автомобилна промишленост. Да се подложат те (инвестициите) с един удар под въпрос, би било глупаво", каза Ракхамнов. „Не очаквам никакви драматични промени, но ако нещо ще се случи в тази посока, ще е нещо такова".
В случай, че САЩ или Европа решат да разширят своите санкции над досега познатите нива, ще има последици, предупреди Ракхманов. "Всяко действие ще доведе до ответна мярка. В този свят нищо не е едностранно", каза той в кулоарите на събитие, посветено на автомобилния бранш. „Когато някой иска да играе тази игра, той трябва да се справи и с последиците“.
Световната автомобилна индустрия вложи в последните години много пари в руския пазар. General Motors обеща през 2012 г. да инвестира около 1 милиард долара в страната, за да повиши производството на автомобили през 2018 г. до 350 000 превозни средства годишно. Volkswagen иска до края на 2018 г. да вложи 1,2 милиарда евро в изграждането на завод за двигатели. И алиансът на Renault и Nissan се очаква скоро да обяви, че ще инвестира 742 млн. долара, за да поеме контрола над най-големия производител на автомобили в страната - OAO АвтоВАЗ.
Руският пазар е смятан от западните автопроизводители като един от вестителите на надежда, с който следва да се омекоти слабостта на европейския континент. A спадът на руската икономика през изминалата година се погрижи за определен спад в продажбите и отне част от блясъка на пазара.
Въпреки това Русия все още е важен пазар и за германските автомобилни производители. "Ние (там) инвестираме и тази сегашна криза ни пречи много", заяви главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Мартин Винтеркорн във вторник по време на конференция в Мюнхен. Volkswagen е заинтересован от това „нещата да се успокоят и в главите да нахлуе разум". „Може само да се надяваме, че политиците ще подходят разумно по въпроса“, предупреди Винтеркорн.
Последното напрежение вече доведе до по-нататъшно влошаване на положението на руския автомобилен пазар. Ford обяви в понеделник, че неговият руски джойнт венчър обмисля съкращения в производството, за да отговори на по-слабото икономическо развитие и отслабването на рублата. Самата Русия очаква в най-лошия случай понижение в продажбите на автомобили от 6,5% за тази година, заяви Ракхманов. Въпреки това той не очаквал, че чуждестранните производители ще се оттеглят заради политическата криза в страната. „Ние насърчихме толкова силно този пазар, че е трудно за мен да си представя, че някой може да се откаже от тук", каза той.