fallback

Ryanair с първа тримесечна загуба от 2010 г. насам

Големите отстъпки в цените на билетите в силно конкурентната среда изядоха печалбата на ирландската нискотарифна авиокомпания

13:09 | 03.02.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Базираната в Ирландия авиокомпания Ryanair Holdings PLC е реализирала загуба за последното тримесечие (трето фискално) на 2013 г. Големите отстъпки в цените на билетите в силно конкурентната среда изядоха печалбата, пише Wall Street Journal. От нискотарифния превозвач обаче са категорични, че пълната промяна в обслужването на клиентите, насочена към привличането на нови, ще доведе до устойчив растеж.

Загубата на Ryanair възлиза на 35,2 млн. евро при печалба от 19,1 млн. евро за същия период на миналата година. Всъщност това е първата тримесечна загуба за компанията от 2010 г. насам.

Приходите остават почти без промяна – 964,4 млн. евро. Приходите от услугите, сред които попада резервацията на място – т.нар. спомагателни приходи – нарастват с 13%, като компенсират по-ниските тарифи.

В края на 2013 г. Ryanair занижи очакванията си за годишната печалба до интервала 500-520 млн. евро, тъй като по-ниските средни цени на тарифите се оказаха пагубни за зимния сезон. От компанията обаче увериха, че ще достигнат и така поставената цел.

Въпреки лошите финансови резултати акциите поскъпват с 5,34% до 6,65 евро за брой в ранните часове на търговската сесия на Ирландската фондова борса. Анализаторите са позитивно настроени, но предпазливи. Според тях по-голямата неизвестна е каква ще бъде промяната на основните пазари и какво влияние върху разходната база на компанията ще окаже сделката с GDS. 

Главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри превърна Ryanair в един от най-големите нискобюджетни авиопревозвачи в Европа, като с години успешно залагаше на идеята, че пътниците ще предпочетат да се лишат от някои услуги за сметка на по-ниските цени на билетите.

Ryanair пръв сред конкурентите си въведе такса за такива услуги, които някога са били стандартни. О'Лиъри дори искаше да таксува пътниците, които желаят да използват тоалетната. Той се опита да спечели одобрението на регулаторните органи за допускане на правостоящи на борда на самолетите.

Въпреки таксите, ниските цени на билетите на Ryanair, дообогатеното портфолио от ваканционни дестинации и добрите резултати помогнаха на компанията да спечели клиенти.

Всичко това обаче се промени миналата година, когато яростната ценова война сред водещите нискобюджетни превозвачи в Европа започна да натежава на финансовия резултат на Ryanair. Още през септември компанията предупреди, че печалбата може да се окаже разочароващата. През ноември дори занижи прогнозата си, въпреки че други нискотарифни превозвачи като дългогодишния конкурент EasyJet, например, продължаваха да отчитат силни продажби.

Ето защо не закъсня и стратегическото преосмисляне. О'Лиъри трябваше да премахне или да намали някои от таксите за клиентите, включително и таксата, начислявана на пътниците, които не носят хартиено копие на своята бордна карта на летището.

Ryanair ще отдели разходи за обновяване на своя уеб-сайт, както и за маркетинг и реклама – за да покаже на клиентите новия си приятелски настроен облик. Също така компанията назначи нов маркетинг директор.

„През следващите пет години клиентите на Ryanair ще нараснат от 80 млн. до над 110 млн. на година. Очакваме съществената част от този растеж да дойде от основните летища, където високите цени се влияят слабо от финансовата ситуация, а останалата част – от второстепенните летища, които привличат пътници заради по-ниските цени“, коментира перспективите пред авиопревозвача директорът О'Лиъри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:48 | 12.09.22 г.
fallback