Европейската сметна палата откри редица слабости по отношение на специфичното подпомагане на земеделските производители. Мярката е регламентирана при въвеждането на схемата за единно плащане през 2003 година.
Тогава на държавите от общността е дадена възможност да запазят до 10% от своя национален таван в рамките на Общата селскостопанска политика (ОСП) за мерки за специфично подпомагане. През 2009 година беше разширен обхватът на дейностите, за които могат да бъдат отпуснати помощи.
Двадесет и четири държави членки, сред които и България, се възползват от възможността чрез комбиниране на 113 изключително разнообразни мерки, казва доклад на европейските одитори в своя доклад относно общия бюджет за периода 2010—2013 година. Той е в размер на 6,4 млрд. евро.
Сред пропуските, открити от Сметната палата, е липсата на контрол на отпускането на помощите от страна на Европейската комисия, а държавите членки разполагат с широки дискреционни правомощия за извършване на обвързани с производството плащания.
По отношение на повечето случаи ЕК не разполага с възможност за вземане на правно обвързващи действия, а държавите членки са длъжни единствено да уведомят Комисията за взетите от тях решения. В резултат на това прилагането на рамката не винаги напълно съответства на принципите на ОСП и няма достатъчно доказателства за това, че въведените мерки винаги са необходими или подходящи, що се отнася до нуждата, ефективността и размера на отпуснатата помощ.
Открити са и слабости в административните системи и системите за контрол, въведени с цел гарантиране на правилното прилагане на съществуващите мерки. Това се отнася също така и до системите за управление, административния контрол и проверките на място, понякога въпреки вече съществуващите трудно приложими механизми за управление и контрол.
За България в доклада е отбелязано незадоволителни документални проверки и записи от специфични проверки, направени на място.
Тези и други недостатъци, отбелязани в доклада, следва да бъдат преодолени в контекста на новата ОСП, която ще продължи да финансира специфично подпомагане под формата на обвързани с производството плащания, заявяват от Сметната палата на ЕС.
Препоръките на одиторите в тази насока са:
- специфичното подпомагане за някои земеделски дейности стриктно да спазва разпоредбите на законодателството, а отпускането на подобно подпомагане, обвързано с производството, да бъде добре обосновано пред ЕК и проверено от нея;
- с оглед поемане на крайната отговорност при системата за споделено управление ЕК да играе по-активна роля при установяване на критерии за прилагане на мерките;
- държавите членки да бъдат задължени да докажат, че всяка мярка за специфично подпомагане, която смятат да въведат, е необходима (що се отнася до нуждата от добавена стойност чрез подход, базиран на дерогации), уместна (що се отнася до механизмите за прилагане, критериите за отпускане и размера на помощта), както и че отговаря на изискванията за добро финансово управление.