Закъсалата авиокомпания Alitalia може би води преговори за сътрудничеството с Etihad Airways. Разговорите може също така да значат, че Etihad може да влезе с дял в губещата италианска авиокомпания, съобщава Il Sole 24 Ore, позовавайки се на неназовани източници. 25% от Alitalia принадлежат на Air France-KLM. Според познавачи на индустрията това би било добра възможност за Etihad да разшири присъствието си в Европа, предава Ройтерс.
Alitalia е пример за компания, която постоянно се нуждае от преструктуриране. Нейният директор Габриеле Дел Торчио призна в началото на юли, че компанията ще има нужда от допълнителни 250 млн. евро. В противен случай е заплашена от закриване. Торчио обаче не иска да натоварва с това акционерите, сред които с 25 на сто е и конкурентът Air France KLM. Те току-що бяха вкарали в авиокомпанията чрез финансова инжекция нови 95 млн. евро. До края на годината те следва да налеят по предварителните планове още 55 млн. евро. Допълнителните 250 млн. евро Дел Торчио желае да получи от банките, които следва да разширят своята кредитна линия за Alitalia. Сега Etihad може да се яви като последна надежда, която да отведе италианския концерн към съживяване. През уикенда Alitalia не пожела да коментира евентуална сделка.
Etihad вече има добро присъствие в Европа. Компанията от Абу Даби великодушно държи Air Berlin над водата. Агресивно растящата арабска авиокомпания притежава близо 30 на сто в германската компания от половин година. Германската авиокомпания бе многократно подкрепяна пряко и косвено с финансови инжекции. По-рано този месец Etihad влезе и в сръбската Jat Airways. Освен това авиокомпанията от Абу Даби притежава миноритарни дялове в Air Seychelles, Virgin Australia, Air Lingus и Jet Airways на Индия.
Според материала в Il Sole 24 Ore Дел Торчио е заминал за преговори в Абу Даби още преди две седмици. Там са обсъждани два сценария - както сътрудничество, така и дялово участие. Това обаче не било първата среща, а в момента мениджъри на Etihad били в Рим. Първата проверка на финансовите баланси била приключила, предстои пълен дю дилижънс, пише още вестникът.
Докато много авиокомпании в Европа са в червената зона на загубите, техните конкуренти от Персийския залив растат. Затова и остава неясно дали френско-холандската Air France-KLM ще позволи Etihad да намери по-силна опора в Европа.
Според анализатора Ян Деръкълс от Oddo Securities обаче и двете авиокомпании биха могли да спечелят от подобен алианс. Чрез присъствието си на различни летища те биха могли да създадат "въздушен коридор", който може да се използва като център за връзки с Азия. По този начин Air France започва по-успешно да притиска конкурентите си Lufthansa и British Airways. Etihad от своя страна увеличава натиска върху основния си конкурент Emirates. А заедно с маршрутите и ресурсите на партньорите Air Berlin и Alitalia, това може да доведе до създаването на нов авиационен гигант.