Carrefour SA се радва на първите положителни резултати след преструктурирането си на родния френски пазар. Европейската верига магазини с най-голяма пазарна капитализация отчете подобрено бизнес развитие във Франция през второто тримесечие, заяви Carrefour в четвъртък.
Жорж Пласа – третият главен изпълнителен директор на Carrefour за последните 4 години, разпореди през миналата година старта на преструктурирането. Компанията започна да продава активи по целия свят, за да може да инвестира в основните си пазари и да подкрепи спада в продажбите в близост до родния пазар.
В края на 2011 г. Carrefour продаде портфолио от 97 търговски обекта във Францияза общо 365 млн. евро. Сделката имаше за цел да оптимизира капиталовата структура на компанията, като приходите от продажбата ще бъдат реинвестирани в нови проекти, бе уточнено тогава. На 15 юни 2012 г. компанията обяви, че продава на Marinopoulos дела си в съвместното предприятие Carrefour Marinoupolos, което ще доведе до преустановяване на дейността на концерна в Гърция. Вследствие на плана за икономии в административното подразделение във Франция могат да бъдат съкратени 500 работни места, припомня Ройтерс. През ноември 2012 г. стана ясно, че френската верига ще продаде всичките си активи в Колумбия за 2,6 млрд. долара на чилийската компания Cencosud.
Шефът на Carrefour даде по-голяма автономия на филиалите, за да придаде на магазините, особено във Франция, местен характер. В същото време компанията инвестира сериозно в обновяването на клонове - особено в засегнатите от кризата пазари, на които потребителите затегнаха коланите.
Стратегията изглежда е проработила през последните месеци. Фирмата е била в състояние да стабилизира приходите си в родния си пазар, въпреки че Франция изпадна в рецесия, а безработицата остава висока.
Като цяло през второто тримесечие приходите от продажби в проформа баланса отчитат минимален спад от 0,6% до 20,46 млрд. евро, което съответства на очакванията на анализаторите. При проформа баланса става дума за вид баланс, при който се приспадат продадени и затворени магазини. Цифрата е малко над очакванията на анализаторите.
Продължаващият спад в стойността на бразилската и аржентинската валути е допринесъл според френската верига до до спад в продажбите през второто тримесечие от 1,9%. Заради слабостта на латиноамериканските валути спрямо еврото продажбите в Южна Америка са били с по-ниска стойност при конвертирането в евро, отколкото в предишните тримесечия, заради което и приходите през отчетния период отчитат спад.
Carrefour потвърди и прогнозата си за оперативна печалба за цялата година в размер на 2,2 милиарда евро, но поясни, че за да се постигне тази стойност, бразилската и аржентинската валута не бива да губят още от стойността си.
Според финансовия директор на конкурента на Metro Пиер-Жан Сивиньон, прогнозата за оперативна печалба (Ebit) за годината в размер на 2,2 млрд. евро изглежда „разумна“.
Без да се включват валутните колебания и продажбите на бензиностанции, продажбите на втория по големина търговец на дребно след Wal-Mart нараснаха с 1,4% в сравнение със същия период на миналата година. Така изглежда, че компанията успява да постигне обрат въпреки слабото икономическо развитие в Европа, където Carrefour прави три четвърти от продажбите си.
Във Франция приходите са намалели с 0,2 на сто до 9,650 млрд. евро. През предходното тримесечие Carrefour отчете спад от 0,7 на сто при продажбите на вътрешния пазар, който е отговорен за почти половината от общите продажби на компанията.
В останалата част на Европа Carrefour има смесено представяне и подчертава например факта, че ситуацията в Испания се подобрява през тримесечието, докато продажбите в Италия остават слаби в среда на слабото потребителско търсене и жестока конкуренция. Общите продажби в Европа без Франция отчитат спад от 4,1% до 5,240 млрд. евро.
Публикуваният отчет подчертава продължаващото тежко положение на търговците на дребно в Европа, които са в търсене на начин за отчитане на растеж въпреки проточилата се криза на континента.
През юни британската верига супермаркети Tesco отчете намаление от 1% в продажбите на вътрешния пазар за последните 13 седмици до 25-и май, преди облагане с данъци и с изключение на продажбите на гориво. През следващата седмица и френската търговска верига Groupe Casino SA ще представи данни за първото полугодие. Компанията вече съобщи за слаб старт на френския вътрешен пазар.
Както и много европейски компании, и резултатите на Carrefour всъщност бяха спасени от развиващите се пазари. В Латинска Америка продажбите се увеличават с 12 на сто, без да се отчита търговията на дребно и колебанията на валутните курсове. В евро обаче ръстът е само от 1,2% до 3,88 милиарда евро. В Азия продажбите са нараснали с 4,3% до 1,69 млрд. евро.
Carrefour влезе в България преди три години. Първият магазин в страната бе открит през март 2009 г. в Бургас, а през 2010 г. последваха хипермаркети в Пловдив, София и Варна. В средата на май международната компания за бързооборотни стоки откри последния си нов супермаркет, с който веригата вече има 10 магазина в столицата.