Грижливо поддържаните магистрали, високоскоростни влакове и широката мрежа модерни летища на Стария континент отдавна предизвиква завист сред останалата част от света, посочва Ройтерс.
Заради бюджетите на икономии, които намалиха разходите за инфраструктура, докато другите страни в света ги увеличават, Европа може да не запази първенството си дълго.
Миналата година европейските разходи за инфраструктура са се увеличили едва с 1,5 процента до 741 млрд. долара спрямо ръст от 4,5% в глобален план. В азиатско-тихоокеанския регион инвестициите са нараснали със 7,1 на сто, показват данни на компанията за бизнес информация Marketline.
През следващите четири години разходите в Европа ще нараснат леко - с 4,3% през 2016 година, но ще останат под средното глобално равнище. Само в САЩ ръстът ще е по-бавен – с едва 1,8 на сто през 2016 година.
Според бизнес лидери, търговски организации и дори представители на ЕС регионът е изправен пред опасността да изостане от конкурентите си с може би необратими последици.
Основният бюджет за инфраструктура на ЕС в проекта за следващата многогодишна финансова рамка от февруари бе свит от първоначалните 50 млрд. евро до 29,3 млрд. евро.
Най-голям удар понесоха широколентовият интернет и цифровата инфраструктура - от 9,2 млрд. евро до 1 млрд. евро. Бюджетът за разходи в основните видове транспорт до 2020 година пък бе намален с 38 процента от 21 млрд. евро до 13 млрд. евро, което принуди комисията по транспорта да се откаже от авиационни и пътни проекти, за които вместо това ще търси несигурни източници на търговско финансиране.
Намалените бюджети и перспективата за дългосрочно слаб икономически растеж в ЕС ще направят на практика невъзможно да се покрият необходимите разходи през идните две десетилетия, отбеляза европейски представител.