С проект за 30 млрд. евро френската столица ще се сдобие с още 200 км. метро и 72 нови метростанции до 2030 г., съобщава агенцията за финансови новини Bloomberg.
Проектът е нетипичен за Европа, където правителствата масово ограничават разходите, за да се впишат в заложените в договора за Европейския съюз (ЕС) бюджетни цели, отбелязва американската агенция.
Сред тези, които вероятно ще спечелят от проекта, са строителните компании Bouygues SA, Eiffage SA и Vinci SA , както и производителите на мотриси за подземни железници - френската Alstom SA и германската Siemens AG.
Проектът “Le Grand Paris” беше иницииран от бившия френски президент Никола Саркози и има за цел да развие покрайнините на френската столица. Неговият наследник Франсоа Оланд преразгледа и разшири проекта по-рано този месец, за да облекчи допълнително транспортната система на френската столица, която обслужва 8,5 млн. пътници на ден – с 21% повече, отколкото преди 10 години.
Проектът ще помогне за съживяването на икономическата активност във Франция, която се опитва да се върне към по-здравословен растеж на фона на рекордна за последните 13 години безработица.
„Проектът ще има както непосредствен, така и косвен икономически ефект поради размера на поръчките, които ще бъдат направени и инвестициите, които ще насърчи“, казва Жан-Кристоф Перо, заместник директор на Bouygues за района на Париж.
Bouygues е една от компаниите, които възнамеряват да кандидатстват за участие в проекта.
Нарастването на населението и изнасянето на 320 хил. работни места в предградията на Париж през последните 20 г. илюстрира необходимостта от изграждане на директни връзки, които заобикалят централните части на града, коментира Джером Дъбс, директор на асоциацията на работодателите във френската столица.
Проектът ще подкрепи регион, който изостава в икономическо отношение от редица други европейски столици.
През последното десетилетие икономическият растеж в Голям Париж не е надхвърлял 1,5% - 2%. За сравнение -Лондон и Мадрид, които инвестираха сериозни средства в инфраструктура, отчитат два пъти по-бърз растеж, допълва Дъбс.
Администрацията в британската столица работи по проекта Crossrail, който предвижда изграждането на скоростна подземна железопътна връзка между Източен и Западен Лондон. Трасето ще е дълго 26 мили и се очаква да бъде завършено през 2018 г.