fallback

Британски банки може да платят стотици милиони лири заради хеджиране на лихви

Не винаги закупените продукти са отговаряли точно на нуждите на клиентите, а комисионните на заинтересованите са били в основата на некоректните практики

13:16 | 31.01.13 г.
Автор - снимка
Редактор

Четирите най-големи британски банки според размера на активите си може да бъдат принудени да платят на свои клиенти от дребния бизнес стотици милиони британски лири компенсации, след като местният регулатор, Агенцията за финансовите услуги, им нареди да започнат пълна проверка на продажбите на продукти, предназначени да понижат лихвения риск за компаниите, съобщи MarketWatch.

От агенцията посочиха, че Barclays PLC, HSBC Holdings PLC, Lloyds Banking Group PLC и Royal Bank of Scotland Group PLC са се съгласили да проверят индивидуалните продажби на продуктите и да дадат на клиентите си компенсация в съответните случаи, когато са регистрирани нередности.

Споразумението е следствие от разследване за продуктите, започнало през юни 2012 г. През миналата година от регулаторния орган откриха сериозни проблеми в начина, по който банките са пласирали продуктите, като правилата са нарушени в над 90% от първоначално проверените 173 продажби.

Тези продукти са предназначени да защитят дребния бизнес от колебанията в лихвените проценти, но от агенцията твърдят, че мнозина потребители не са разбрали рисковете и че в крайна сметка закупеният продукт не винаги е отговарял точно на нуждите им. Оттам добавиха, че възнагражденията и стимулите за банките, продаващи продуктите, са били с основна заслуга за некоректните практики.

След първоначалната проверка, извършена от банките през миналата година, от регулаторния орган подчертаха че те трябва да влязат  в контакт с потребителите да прехвърлят всеки конкретен случай към независим проверяващ. Очаква се процесът да отнеме между 6 и 12 месеца.

През 2012 г. Barclays задели 450 млн. паунда за удовлетворяването на евентуални претенции, предявени по тези продукти, докато RBS и HSBC предвидиха по-малко суми. От Lloyds вече обявиха, че не очакват разходите им по случая да добият материално изражение.

Разходите идват в добавка на онези 12 млрд. паунда, които британски банки преведоха като обезщетения на потребители, закупили застраховки за защита срещу заеми и кредитни карти, които не са им били необходими.

През ноември Комисията за финансова политика към Английската централна банка обяви, че кредитните институции може би не са заделили достатъчно средства за покриване на разходите, свързани с манипулациите, и поиска от Агенцията за финансовите услуги да провери капиталовото им състояние.

От агенцията отбелязаха, че са накарали и няколко други банки да предприемат проверка от 14 февруари, след като са проучили техните продажби на продуктите. Това са  британската Allied Irish Bank, Bank of Ireland, подразделенията Clydesdale Bank и Yorkshire Bank на National Australia Bank Ltd., Co-Operative Bank и Santander - британското подразделение на  Banco Santander SA.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:51 | 08.09.22 г.
fallback