Повече от една четвърт от работната сила на Испания и Гърция е безработна, но в Германия ситуацията е съвсем различна. В някои германски градове имат точно обратният проблем – недостиг на работна ръка, пише CNBC.
Патрик Шултер е на 21 г. и наскоро е избирал между три предложения за стаж, който да кара заедно с образованието си. В крайна сметка той избира Schabmüller Automobiltechnik, производител на части за Audi и други фирми за превозни средства.
Не си мислете обаче, че това е необикновен младеж. Ребека Хартл на 18 г. е негова колежка, която твърди, че никой от приятелите й няма проблеми с намирането на работа.
Инголщадт е град с население от 128 000 жители и е може би най-добрият пример за обрат на германския пазар на труда след преразглеждането на трудовото законодателство на страната през 2005 г. Безработицата в района е едва 2,2%, което е най-ниският процент в цяла Германия. Съседният град Айхщет пък има почти нереално ниското ниво на безработица от 1,3%.
Би било лесно да кажем, че другите европейски страни трябва да следват примера на Германия. Трудно е обаче да се обясни на всички, че заетостта и благосъстоянието на една страна не са задължително синоними, а също така и че не всички работни места са сигурни. Доказателство за това е нарастващата разлика в доходите на германското население. По-задълбочен поглед в чудотворната среда в Инголщадт би показал, че факторите за ниската безработица са специфични за района.
Германия също не е „имунизирана“ срещу икономическите проблеми на Европа. Например индексът за бизнес климата Ifo се счита за най-достоверната мярка за състоянието на германската индустрия. През септември той отбеляза спад за пети пореден месец. Това потвърдиха от Института Ifo в Мюнхен. По този повод управниците се притесняват, че еврокризата ще засегне продажбите на Германия в Европа.
Изключение прави Инголщадт, където износът извън Европа просперира. Производството е насочено главно към развиващи се пазари и нарастващия брой заможни потребители по света. Принадлежащата на Volkswagen марка Audi е базирана в града и за момента е най-големият работодател в района. Audi продава по-голямата част от автомобилите си в Китай, отколкото в Германия и САЩ.
Ефектите от трудовите реформи не могат да бъдат превъзмогнaти само с добра корпоративна стратегия. „Трудно е да се твърди обратното, защото в същото време икономиката се възстанови. Просто германската индустрия се подготви навреме за развиващите се пазари“, каза Томас Сиги, член на управителния съвет на Audi.
След като трудовото законодателство на Германия беше преработено, безработицата в страната спадна от 13% на 7%. От голямо значение беше орязването на осигуровките за безработни, което провокира хората да приемат дори нископлатени работни места. В допълнение беше ограничена защитата срещу уволнения, която „развърза ръцете“ на компаниите относно наемането на временна работна ръка.
Тези промени са причината днес много германци да гледат противоречиво на „чудото на заетостта“. Те трябваше да се откажат от много удобни, но скъпи, социални привилегии в името на по-ниската безработица.
Подобни привилегии гарантираха дългосрочни плащания за безработни. И това не е всичко, германските граждани бяха принудени да заемат позиции, които не желаеха, като дори по-добре платените трябваше да се примирят с по-скромно заплащане.
Както става ясно, ниската безработица е следствие от много други реформи и социални лишения за хората.