Във вторник пътниците на германския авиопревозвач Lufthansa са изправени пред нов хаос, при това на няколко летища. Стюардесите и стюардите разширяват значително стачката си във времево и географско отношение, пише Wall Street Journal.
Протестът започва от ранни зори в Берлин и Франкфурт, а от обяд работата ще преустановят и бордовите служители на авиокомпанията и в Мюнхен.
Синдикатът UFO обяви протеста през миналата седмица, след като 13-месечните преговори за по-високи възнаграждения и гаранции по условията за труд не доведоха до споразумение. Организацията настоява заплатите да бъдат увеличени с 5 процента, а от компанията са склонни на повишение с 3,5 процента. Стачката от миналата седмица, предизвикана от спор за заплащането и условията на труд, наруши в голяма степен трафика на авиокомпанията по европейските линии и доведе до анулирането на полети, оставяйки хиляди пътници на земята. Стачката в петък струва милиони евро, обяви преди дни най-голямата германска авиокомпания. Тогава 26 000 пътници не можаха да бъдат обслужени, 190 полета бяха анулирани, а най-голямото летище на Германия беше частично блокирано.
Lufthansa изрази възмущението си от действията на синдиката на кабинния екипаж UFO. Тя обяви стачката в Берлин едва в 23 часа в понеделник, час по-късно бе заявена и стачката във Франкфурт, а за тази в Мюнхен стана ясно едва на сутринта. „Не срещаме каквото и да е разбиране, стачните действия се обявяват на парче на всеки час", каза говорителката на авиокомпанията Клаудия Ланге. Същевременно тя добави, че авиокомпанията ще положи всички усилия да се подготви за стачката, но и призна, че шест часа не са достатъчно време за това. Пътниците пък бяха предупредени да очакват много закъснения и анулирания на полети.
В Берлин – Тегел стачката е между 5 и 13 часа, във Франкфурт – от 6 до 14 часа, а в Мюнхен няма да се работи между 13 и 24 часа. Lufthansa вече отмени 200 полета и по всяка вероятност ще трябва да откаже още доста връзки с полети на други компании. Най-важни за авиокомпанията обаче са презокеансите полети, които заради високия си приоритет Lufthansa ще се опита да уреди чрез партньорски компании. Точно с тях всяка авиокомпания печели най-много пари и не може да предложи на пътниците в случай на повреда или стачка алтернатива за пътуване. Все пак е твърде вероятно някои от пътниците на дълги разстояния отново да прекарат един ден на летището и да чакат следващи полет.
Според Николай Баублис, ръководител на синдиката UFO, новият призив за стачка е насочен към над 1000 служители от кабинния персонал. Баублис очаква много активни стачни действия. Само в Берлин ситуацията изглежда малко по-различно. Там от лятото насам Lufthansa има „наемни служители“. Синдикатът смята, че те няма да стачкуват, защото все още са в пробен период и се притесняват за работните си места. С използването на временни наемни служители Lufthansa планира да спести разходи и да стане по-конкурентоспособна.
За концерна работят в момента около 18 000 стюарди и стюардеси, като две трети от тях членуват в синдикати.