fallback

Вдигането на ДДС в Испания ще струва на всяко домакинство до 600 евро годишно

От утре данъкът в страната скача от 18% на 21%, като повишението трябва да донесе на хазната 10 млрд. евро на година

16:42 | 31.08.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Някой бърза да отиде на фризьор, друг иска преди края на месеца да си купи нова кола. В Испания от утре (1-и септември) много продукти и услуги ще станат по-скъпи. Тогава влиза в сила увеличението на ДДС, пише в свой материал Handelsblatt. Потребителите на фитнес студиа през август набързо плащат предплатена такса за записване за няколко месеца напред. В Каталуния организатори на музикални фестивали дори се сещат да продават билети в момента, въпреки че концертите ще се проведат чак следващата пролет, а още не е ясно какви музиканти ще се изявяват на сцената.

Малко преди увеличението на данъка Испания изглежда изпаднала в консуматорска ярост. Но това впечатление е измамно. "В края на месеца така или иначе няма пари за големи покупки", казва държавен служител в Мадрид. Според данни на браншови асоциации само една малка част от испанците изместват напред планираните покупки.

Веригата супермаркети Mercadona обяви преди няколко седмици, че няма да прехвърли веднага увеличението на данъка върху клиентите си. Конкурентите като Eroski или Lidl я последваха. Вероятно в много области след 1-и септември едва ли ще се усети поскъпване. Цените се очаква по-скоро да се увеличат постепенно с течение на времето, смятат експерти.

Нормалната ставка на ДДС се увеличава от 18 до 21%, а намалената - от 8 до 10 на сто. "Супер намалената ставка" за основни храни или книги остава на 4%. Най-засегнати ще са родителите на децата в училище, тъй като ставката за училищни пособия като тетрадки и писалки беше увеличена от 4 на сто до 21 на сто - и то в началото на новата учебна година.

Силно засегната е и културната и развлекателната индустрия. Театрални и концертни билети и посещения на дискотеки или фитнеси вече няма да се облагат с данък от 8%, а с 21%. 4000 компании от бранша са изпратили протестно писмо до министър-председателя Мариано Рахой и го предупреждават за "опустошителен" сценарий: кината, театрите и концертите ще загубят общо 43 милиона посетители за година, 20% от фирмите ще трябва да затворят врати, а поне 4200 служители ще загубят работата си.

И умирането става по-скъпо. Иначе устойчивият на кризи бранш на погребалните агенции също ще трябва да се примири с повишаване на ставката от досегашните 8 до 21%. Браншови съюз в Галисия смята, че по-този начин едно средностатистическо погребение ще струва с около 400 евро повече и опечалените ще започнат да харчат по-малко за венци, цветя или траурна музика.

А за средностатистическото испанско семейство увеличението на данъка ще означава допълнителни разходи в размер на между 470 и 600 евро на година, показват изчисления на потребителски организации. Всяко зареждане на резервоара на кола ще струва с 2,30 евро повече, всяко подстригване – с 1,70 евро, а всяко посещение на кино – с 0,80 евро. Тези пари испанците ще трябва да спестят от някъде.

Така се очаква ДДС да намали покупателната способност и да влоши още повече икономическите перспективи пред страната. Слабото вътрешно търсене и сега е главна причина за рецесията в страната. За тази година правителството очаква свиване на икономиката от 1,5%. Рахой всъщност дойде на власт с обещание, че няма да увеличава данъка, но изправен пред дълговата криза той не е видял друг изход. „И на мен не ми харесва това, но реалността е такава", признава консервативният ръководител на правителството. С повишението той планира 10 млрд. евро на година като допълнителни приходи за хазната. Експерти обаче смятат, че очакването му е твърде оптимистично. Освен това сумата ще бъде доста намалена от допълнителните разходи, които трябва да даде държавата заради по-високите си разходи за финансиране на облигационните пазари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:01 | 09.09.22 г.
fallback